10 d’octubre 2023

E. Ús, abús i escassetat: recursos naturals i energies


  1. Classificació dels recursos naturals
  2. Les energies: producció i consum d’energia al món, Europa, Espanya i Catalunya
    1. El petroli
    2. El carbó
    3. El gas natural
    4. L’energia nuclear
    5. Les energies renovables
    6. Exercici de síntesi sobre les energies
  3. Recursos geològics no energètics
    1. Roques i minerals: els recursos miners
    2. L’aigua dolça
    3. El sòl
  4. Recursos biològics: boscos, oceans i biodiversitat
  5. Ús o abús dels recursos: l’empremta ecològica i el desenvolupament sostenible
  6. Competències i sabers a partir del curs 2023-24

Forma part del bloc 2: Medi ambient i paisatges. PAU 23-24:


L’estudiant ha de conèixer els principals tipus de recursos naturals al món i la seva capacitat de renovació, així com la desigualtat en la seva distribució geogràfica i consum. Ha de tenir noció de les principals fonts energètiques existents i dels avantatges i inconvenients de la seva utilització, així com conèixer els trets principals dels models energètics que es proposen per a un futur.

També ha de tenir una visió de quines són les principals fonts energètiques consumides a Catalunya i la seva problemàtica.


PAU anys anteriors:



L’estudiant ha de conèixer i saber localitzar en un mapa les grans unitats de relleu de Catalunya i Espanya, així com les característiques i abast geogràfic dels grans tipus de clima i vegetació. En el cas de Catalunya ha de saber descriure els trets característics (relleu, clima i vegetació) dels principals paisatges catalans (alta muntanya, muntanya mitjana, terra baixa, costa,...).

Ha de tenir noció dels principals riscos naturals inherents a alguns paisatges (terratrèmols, allaus, inundacions,...), i dels problemes ecològics que determinades formes d’intervenció humana contribueixen a accentuar (incendis forestals, erosió del sòl, contaminació de l’aire i de l’aigua, producció de residus,...).

L’estudiant ha de conèixer també els principals tipus de recursos naturals al món i la seva capacitat de renovació, així com la desigualtat en la seva distribució geogràfica i consum. Ha de tenir noció de les principals fonts energètiques existents i dels avantatges i inconvenients de la seva utilització, així com conèixer els trets principals dels models energètics que es proposen per a un futur. També ha de tenir una visió de quines són les principals fonts energètiques consumides a Catalunya i la seva problemàtica.

Els estudiants han de comprendre el concepte de sostenibilitat ambiental i des d’aquesta perspectiva analitzar l'impacte de les principals crisis ecològiques (efecte hivernacle, disminució capa d’ozó, contaminació de l’aire i l’aigua, producció de residus, desertització,...) a Catalunya i Espanya.