09 d’octubre 2023

C. Relleu, climes i paisatges de la Península Ibèrica


  1. ACTIVITAT INICIAL del bloc 2 (Unitats C,D;E): Com ho fem per analitzar un paisatge ? Paisatges naturals i paisatges antròpics
  2. Els orígens geològics de la Península Ibèrica.
  3. Unitats de relleu d’Espanya, litoral i xarxa hidrogràfica
  4. Unitats de relleu de Catalunya, litoral i xarxa hidrogràfica
  5. Factors i elements del clima, i la seva influència a la Península Ibèrica. 
  6. Climes i biomes d’Espanya
  7. Climes i biomes de Catalunya
  8. Competències i sabers a partir del curs 2023-24

Forma part del Bloc 2 de les PAU:  Medi ambient i paisatges.
PAU 23-24:


L’estudiant ha de conèixer i saber localitzar en un mapa les grans unitats de relleu de Catalunya i Espanya, així com les característiques i abast geogràfic dels grans tipus de clima i vegetació. 

En el cas de Catalunya ha de saber descriure els trets característics (relleu, clima i vegetació) dels principals paisatges catalans analitzant de manera específica en el cas català la problemàtica de les àrees de muntanya i del litoral
  • Alguns aspectes d'aquesta problemàtica es tracten a l'apartat d'agricultura


PAU anys anteriors



L’estudiant ha de conèixer i saber localitzar en un mapa les grans unitats de relleu de Catalunya i Espanya, així com les característiques i abast geogràfic dels grans tipus de clima i vegetació. En el cas de Catalunya ha de saber descriure els trets característics (relleu, clima i vegetació) dels principals paisatges catalans (alta muntanya, muntanya mitjana, terra baixa, costa,...).

Ha de tenir noció dels principals riscos naturals inherents a alguns paisatges (terratrèmols, allaus, inundacions,...), i dels problemes ecològics que determinades formes d’intervenció humana contribueixen a accentuar (incendis forestals, erosió del sòl, contaminació de l’aire i de l’aigua, producció de residus,...).

L’estudiant ha de conèixer també els principals tipus de recursos naturals al món i la seva capacitat de renovació, així com la desigualtat en la seva distribució geogràfica i consum. Ha de tenir noció de les principals fonts energètiques existents i dels avantatges i inconvenients de la seva utilització, així com conèixer els trets principals dels models energètics que es proposen per a un futur. També ha de tenir una visió de quines són les principals fonts energètiques consumides a Catalunya i la seva problemàtica.

Els estudiants han de comprendre el concepte de sostenibilitat ambiental i des d’aquesta perspectiva analitzar l'impacte de les principals crisis ecològiques (efecte hivernacle, disminució capa d’ozó, contaminació de l’aire i l’aigua, producció de residus, desertització,...) a Catalunya i Espanya.