Grècia es coneix sobretot pel seu art i per la invenció de la democràcia, però aquella societat també es va caracteritzar per altres elements, com ara que va pertànyer al nucli de societats que van fer un ús ampli del ferro per primera vegada. Anem a descobrir com vivien els grecs i ens posarem al seu lloc construint un hoplon il·lustrat amb les lletres del seu alfabet.
Contingut, materials i recursos
Aula d'informàtica: representem el temps i l'espai
- Personalitzem un My Maps de Google (classroom)
- Personalitzem un eix cronològic digital: Tiki Toki (classroom)
- Llocs i dates fonamentals de Grècia (classroom)
Llibreta
- Geografia i etapes de la història de Grècia
- L'espai grec (Llibre, p.232)
- La civilització cretenca o minoica. El palau de Cnossos (Llibre, p.233 i 234-235)
- La civilització micènica (Llibre, p.233)
- L'època obscura (Llibre, p.233)
- L'època arcaica: el naixement de les polis i l'expansió grega ((Llibre, p.236-237)
- L'època clàssica: Atenes (Llibre, p.238-239), Esparta (Llibre, p.240-241) i les seves guerres (Llibre, p.241)
- Comparem la democràcia grega amb l'actual ((Llibre, p.230 i 231 i materials complementaris)
- De la petita Grècia a un gran imperi: Alexandre el Gran (Llibre, p.242-243)
- Les monarquies hel·lenístiques i l'Egipte dels Ptolomeu (Llibre, p.243 i 244-245)
- L'economia de Grècia: agricultura, artesania i comerç (Llibre, p.247)
- Una societat desigual (Llibre, p.204)
- La societat urbana: la vida quotidiana en una ciutat grega (Llibre, p.248 i 249)
- La cultura grega
- Art i religió, ciència, filosofia i literatura
- Religió i mitologia a Grècia (i Llibre, p.250-251)
- Ciència, filosofia i literatura: Biblioteca del Món Antic
- Art (Llibre, p.252)
- L'escriptura de Grècia: fem un hoplon amb les lletres de l'alfabet grec (materials complementaris
- Història i actualitat: els Jocs Olímpics (Llibre, p.258)
- Què hem après?
Visita a la ciutat grega i romana d'Empúries. La història de la Península Ibèrica des del Neolític a l'Edat del Ferro i l'impacte de les colonitzacions.
- Del bronze al ferro a la Península Ibèrica
- Història d'Empúries
- Estrabó, Geografia (S. I aC - S. I dC)
- Titus Livi, Història de Roma (S. I aC - S. I dC)
Què aprendrem?
- A extreure informació històrica de diferents fonts primàries i secundàries per interpretar l'evolució de la societat grega
- A explicar l'estructura de la societat grega i les seves creences, cultura i art
- A analitzar les formes de vida de Grècia, fixant-nos en el paper que homes i dones hi tenien
- A treballar l'espai i el temps històric amb el My Maps i un eix cronològic digital
- A identificar causes i conseqüències dels processos històrics, i elements de canvi, continuïtat i simultaneïtat.
- A valorar el patrimoni històric
Guia per a l'autoavaluació
- Sé explicar característiques de la societat i les creences de Grècia a partir de les seves restes arqueològiques?
- Sé situar el món grec en un mapa i sé explicar les causes, característiques i conseqüències del seu desenvolupament?
- Sé comparar les formes de govern gregues i especialment la democràcia atenesa amb la democràcia actual?
- Reconec en fotografies de l'art grec les seves característiques principals i les seves creences?
- Conec els grups socials grecs i sé com vivien?
- Sóc capaç de treballar de manera autònoma amb el My Maps i amb l'eix cronològic digital?
Competències, criteris d'avaluació i sabers
- Competències transversal 1, 3 i 4.
- Competències específiques 3, 5, 7 i 8.
- Criteris d'avaluació 3.1. a 3.5., 5.1. i 5.3., 7.1 a 7.4, 8.1. i 8.4.
- Sabers A12, 13 i 14.
- Sabers B4, 5, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 26, 27, 28, 29 i 30.
- Sabers C5, 6 i 16.