27 d’agost 2024

La mitologia grega

La mitologia grega és molt rica, i incloïa una gran multitud de personatges, amb una distinció fonamental entre els "immortals" (divinitats, més o menys importants) i els "mortals" (els humans). Hi havia també un tercer tipus de personatge, "l'heroi", un mortal amb característiques excepcionals (com la força, la intel·ligència o les seves gestes), sovint (encara que no necessàriament) fill d'una divinitat i un/a mortal.

La gran diversitat de personatges es veia complicada per l'existència de tradicions diverses, fet afavorit durant bona part de la història de Grècia per l'existència de múltiples ciutats independents. Així, a vegades la vida o l'origen d'una divinitat tenia diferents versions segons una o altra traducció: Afrodita, per exemple, era vista a vegades com a filla de Zeus i a vegades de la sang d'Urà quan va ser ferit per Cronos. Tot i això, també hi havia molts elements comuns (o "panhel·lènics"): les divinitats, moltes de les seves històries, o santuaris.

La mitologia grega es difonia sobretot a través de la literatura, com a la Ilíada i l'Odissea. El poema èpic Teogonia, obra de l'escriptor Hesíode, del S.VIII o VII aC, explica l'origen de les divinitats, i la Biblioteca (anomenada també Biblioteca Mitològica o Biblioteca d'Apol·lodor o del Pseudo-Apol·lodor perquè l'autor és discutit), probablement del S: II o I aC, i, per tant, molt més tardana que l'anterior, és un gran resum de la mitologia grega.

La mitologia grega forma part de la religió de l'antiga Grècia, de la qual coneixerem:

  • divinitats i les seves accions (mitologia)
  • llocs sagrats i santuaris
  • rituals
  • símbols
  • sacerdots

En la mitologia grega es parlava d'un període, anterior a la creació de l'univers i dominat pel Caos, o sigui, el desordre on tots els elements (terra, aire, aigua i foc) es barrejaven i on no hi havia cap mena d'ordre. L'origen dels déus i de l'univers implica l'establiment de l'ordre.

Tot seguit del Caos van aparèixer la primera generació de forces primordials, que també es personifiquen i a vegades s'identifiquen amb divinitats. Per aquest ordre, van aparèixer Gea, Eros i el Tàrtar, i, a més, el Caos va engendrar Èreb i Nix 

Gea
és la Terra, és ♀ i va ser la segona en néixer o aparèixer, just després del Caos i és a l'origen de les divinitats; Eros és el déu de l'Amor i és ♂; el Tàrtar és la regió més profunda del món, sota dels inferns i és un lloc de càstig, temut pels mateixos déus, i es personalitza en un personatge ♂; Èreb és ♂ i és la  personificació de les tenebres infernals, mentre que Nix és  ♀ i és la personificació de la Nit.

Gea com a Mare Terra a l'Ara Pacis de l'emperador romà August, al S.I aC (Museu de l'Ara Pacis, Roma - Viquipèdia)

Tot seguit, apareixen una segona generació de forces primordials. Èreb i Nix van engendrar Èter (personificació ♂ del cel superior, per sobre del cel que hi ha a tocar de la terra i on la llum és més pura), i Hèmera (personificació ♀ del dia). Però és sobretot Gea la que pren tot el protagonisme, ja que d'ella en vindran tot d'éssers fantàstics i, al capdavall, les divinitats. Gea, pel seu propi compte i sense la intervenció de cap element masculí, va engendrar el Cel que la recobreix (Urà, personificació ♂), les Muntanyes i Pontos (que és la personificació ♂ del mar o les onades). 

Fixem-nos que fins aquí ha aparegut l'univers: la Terra (Gea) i el Cel (Úran), el mar (Pontos) i les muntanyes, el Cel superior (Èter) i les tenebres infernals (Èreb) i el Tàrtar, el Dia (Hèmera) i la Nit (Nix), i la força fonamental de l'amor (Eros). Però és un univers sense éssers vius. Poblar-lo serà la funció de Gea.

Gea tindrà un gran nombre de fills i de filles, la majoria amb Urà, amb qui va formar parella. Concretament, amb Urà va tenir 6 Titans (Ocèan, Ceu, Crios, Hiperíon, Jàpet i Cronos) i 6 Titànides (Tia, Rea, Temis, Mnemòsine, Febe i Tetis), 3 Cíclops (Arges, Estèropes i Brontes) i 3 Hecatonquirs (Cotos, Briàreu i Giges). Els Titans i Titànides eren divinitats primordials de proporcions gegantines, probablement procedents de religions anteriors a la grega; els cíclops, són gegants amb un ull al mig del cap però són divinitats que no s'han de confondre amb els cíclops de la història d'Ulisses, que també són gegants amb un ull però que no són déus), i els Hecatonquirs són gegants amb 100 braços i 50 caps.

Urà representat a l'altar de Pèrgam, al S.II aC (Staatliche Museen, Berlín - Viquipèdia)

Urà governava sobre tots de manera despòtica i Gea va convèncer Cronos, un dels Titans, perquè es revoltés contra ell. Cronos va tenir èxit i es va convertir en el nou amo de l'univers i de la sang de la ferida que Cronos li va fer a Urà en van néixer els Gegants. 

Cronos es va aparellar amb la seva germana Rea, però com que tenia por que algun dels seus fills el destronés, els anava devorant a mesura que naixien. Així va devorar Hèstia, Demèter, HeraHades i Posidó, fins que Rea va aconseguir salvar un nou fill, que era Zeus.

Rea entrega a Cronos una pedra embolcallada amb roba per salvar al petit Zeus de ser devorat pel seu pare, pintura sobre ceràmica del S.I aC (Metropolitan Museum of Art, Nova York - Viquipèdia)

Zeus va créixer i quan es va fer gran es va aliar amb els Hecatonquirs i es va enfrontar a Cronos, que s'havia aliat amb els Titans. De primer, Zeus va aconseguir que Cronos vomités els fills que havia devorat, i, després d'una llarga guerra, finalment va derrotar a Cronos, a qui va encadenar al Tàrtar junt amb els altres Titans i hi va deixar els Hecatonquirs com a carcellers. Però tancar els Titans al Tàrtar va fer enfadar Gea, que n'era la mare, i aquesta va llençar els Gegants contra Zeus, que els derrotà. Zeus encara es va haver d'enfrontar a Tifó, la darrera carta de Gea per derrotar Zeus. Tifó era un ésser monstruós, enorme, fill de Gea i el Tàrtar, però que també va ser derrotat. Després d'això, Zeus va esdevenir el déu principal de l'univers. Zeus i els seus germans (Hèstia, Demèter, Hera i Posidó, però sense Hades), constitueixen la primera generació de déus olímpics. 

Zeus (Museu del Louvre, París - Viquipèdia)

Zeus es va casar tres vegades, si bé la seva muller més important va ser la seva germana Hera. Tanmateix, Zeus va tenir un gran nombre de fills i de filles, gairebé tots amb parelles diferents, tant amb altres divinitats com amb mortals. Alguns dels fills i filles de Zeus, provinents de les seves relacions amb altres deesses, constitueixen la segona generació dels déus olímpics: Hefest, Ares, Atena, Afrodita, Àrtemis i Apol·lo. A aquests cal afegir Dionís, que substituí Hèstia, i que malgrat ser fill d'una mortal va ser divinitzat per les seves gestes. I també Hermes que, malgrat ser també fill d'una mortal, era el missatger dels déus. A tots plegats se'ls anomenà olímpics perquè l'Olimp era el seu estatge. L'Olimp era una muntanya de la regió de Tessàlia però més aviat va passar a referir-se a la part elevada del cel més que a una muntanya concreta.

Així, la llista dels 12 déus olímpics va quedar de la següent manera. Entre les característiques de cada divinitat es pot indicar el tipus i gènere de divinitat, la seva genealogia, els seus atributs (o sigui les eines o estris amb què es representava normalment), i els seus animals i plantes preferits, com s'indica en el parell d'exemples següents.

  • Zeus
  • Demèter
  • Hera
  • Posidó
  • Afrodita: deessa ♀ de l'amor, filla de Zeus i de Metis; els seus atributs eren la llança, el casc i l'ègida (o part de l'armadura que protegia el pit); el seu animal era l'òliba i la seva planta era l'olivera.
  • Hefest
  • Ares
  • Atena
  • Àrtemis
  • Apol·lo: déu ♂ de la poesia, l'amor i l'endevinació (si bé també era un déu guerrer), fill de Zeus i de Leto; els seus atributs eren la lira i l'arc i les fletxes; el seu animal principal era el llop (entre molts altres) i la seva planta era el llorer.
  • Dionís
  • Hermes

Entre la descendència de Zeus amb altres divinitats cal comptar també altres personatges, com les Hores, les Moires, les Càrites, i les Muses. De cada grup se'n pot dir el tipus de divinitat que són, la seva genealogia i com són representades habitualment, com en l'exemple següent:

  • Hores
  • Moires
  • Càrites: són divinitats de la bellesa i en el seu origen potser eren forces de la vegetació, que escampen la seva joia per la natura, entre els humans i fins i tot entre els déus; són filles de Zeus i d'Eurínome, filla d'Ocèan i de Tetis. Són tres (Eufròsine, Talia i Aglaia) i se les representa com tres joves nues agafades per les espatlles
  • Muses
A més, Zeus va tenir una gran descendència a partir de les seves relacions amb humanes. Aquesta gran descendència permetia a les diverses regions gregues d'argumentar que eren descendents de Zeus més o menys directament i a través d'un o altre heroi.

Pel que fa a l'origen dels humans, la tradició recollida la Biblioteca afirma que el seu creador va ser Prometeu, que no deixa de ser un déu menor, cosí de Zeus. Prometeu hauria creat els humans de sexe masculí barrejant aigua i fang i els hauria donat el foc (mentre que, per Hesíode, Prometeu només seria un déu protector dels humans, que els hauria donat el foc però no pas creat). Ambdues tradicions coincideixen en el fet que Zeus el va castigar per haver regalat el foc als homes, i Hesíode afegeix que Zeus va voler castigar també als homes i que per això hauria ordenat a Hefest, déu del foc, que creés la dona. Aquest la va modelar amb aigua i fang i tots els déus li van donar virtuts, però Hermes també va posar al seu cor la mentida i la falsedat, i per això la dona va ser un càstig per a l'home. És a partir de mites masclistes com aquest que els grecs justificaven la subordinació de la dona a la seva societat.


Un sarcòfag romà del segle IV mostra el mite tardà de Prometeu com a creador dels homes (Museu arqueològic de Nàpols - Viquipèdia). Prometeu està agenollat al costat del cap de l'home i envoltat per les altres divinitats.




______________________________________________________

Bibliografia
  • Pierre Grimal, Diccionari de mitologia grega i romana, Barcelona, Edicions de 1984, 2009