26 de gener 2024

SA06. Societats del bronze: Mesopotàmia i Egipte

Ciències Socials de 1r d'ESO 


Tots sabem moltes coses d'Egipte ! Fem la llista !

Mesopotàmia i Egipte constitueixen les primeres grans civilitzacions del món. Suposen l'aprofitament dels grans desenvolupaments de l'edat dels metalls i, en el seu cas concret, el metall més utilitzat va ser el bronze. Així, les característiques de Mesopotàmia i Egipte seran les mateixes que hem trobem a l'Edat dels Metalls, però amb un gran desenvolupament. 

Així, mirarem quines són les característiques de l'Edat dels Metalls i les buscarem en la informació que tenim de Mesopotàmia i Egipte, a més de destacar la seva geografia i etapes de la seva història.


Contingut, materials i recursos


Aula d'informàtica: representem el temps i l'espai
Llibreta
  1. L'Edat dels metalls. Característiques (Llibre, p.184-185)
    1. Agricultura (quina innovació fonamental hi va haver en l'agricultura?)
    2. Ramaderia 
    3. Dels poblats a les ciutats; els grups socials (explicació "maneres de viure" i dibuix)
    4. La tecnologia (quina va ser la innovació fonamental de l'edat dels metalls? Quines innovacions van facilitar el comerç i els transports?), artesania, treball especialitzat
    5. Les religions de l'edat dels metalls i el desenvolupament de l'art i de la cultura. L'escriptura i les protoescriptures.
  2. Les civilitzacions fluvials (Llibre, p.200-201)
  3. Mesopotàmia 
    1. Geografia i etapes de la història de Mesopotàmia (Llibre, p.202-203)
    2. L'economia de Mesopotàmia: agricultura, artesania i comerç (Llibre, p.202)
    3. Una societat desigual (Llibre, p.204)
    4. La societat urbana: de les primeres ciutats com Uruk a la gran Babilònia (Llibre, p.203 i 205)
    5. La cultura de Mesopotàmia
      1. Cultura, religió i literatura a Mesopotàmia
      2. L'escriptura a Mesopotàmia (Llibre, p.200). Reproduïm una tauleta d'argila mesopotàmica 

  4. Egipte
    1. Geografia i etapes de la història d'Egipte (Llibre, p.208-209)
    2. L'economia d'Egipte: agricultura, artesania i comerç (Llibre, p.212)
    3. Una societat desigual (Llibre, piràmide social p.213 i explicacions p.210-215)
      1. Quins eren els poders del faraó i com vivia ?
      2. Quin era el paper dels nobles, sacerdots, escribes i alts comandaments de l’exèrcit a la societat egípcia ?
      3. Com vivien els artesans i els camperols de la societat egípcia ? Descriu les cases dels pagesos i dels artesans.
      4. D’on provenien i com vivien els esclaus ?
      5. Explica quins eren els drets que tenien les dones a la societat egípcia. Explica també si podríem trobar dones a totes les capes socials egípcies i quin paper hi tenien.
    4. La cultura d'Egipte
      1. L'escriptura d'Egipte
      2. Ciència i religió a Egipte


    5. Visita al Museu Egipci de Barcelona
      1. Text "Misteri al Museu Egipci"
  5. Altres societats: Pèrsia, Índia, Xina (Llibre, p.222-223 i materials complementaris)
  6. Història i actualitat (Llibre, p.226-229)
  7. Què hem après?
 
Què aprendrem?
  • A extreure informació històrica de diferents fonts primàries i secundàries per interpretar l'evolució de les primeres civilitzacions
  • A explicar amb una mirada crítica l'estructura de les societats egípcia i mesopotàmica i les seves creences, cultura i art
  • A analitzar les formes de vida de Mesopotàmia i Egipte, fixant-nos en el paper que homes i dones hi tenien
  • A treballar l'espai i el temps històric amb el My Maps i un eix cronològic digital
  • A identificar causes i conseqüències dels processos històrics, i elements de canvi, continuïtat i simultaneïtat.

Guia per a l'autoavaluació

  • Sé deduir característiques de la societat i les creences de les primeres civilitzacions a partir de les seves restes arqueològiques?
  • Reconec en fotografies de l'art mesopotàmic i egipci les seves característiques principals i les creences d'aquestes civilitzacions?
  • Conec els grups socials d'Egipte i sé com vivien?
  • Sé situar Mesopotàmia i Egipte en un mapa i sé explicar perquè van créixer aquestes civilitzacions tant potents i quines característiques i conseqüències va tenir el seu desenvolupament?
  • Sé comparar les civilitzacions de Mesopotàmia i Egipte amb altres altres civilitzacions amb algunes característiques semblants?
  • Sóc capaç de treballar de manera autònoma amb el My Maps i amb l'eix cronològic digital?

Competències, criteris d'avaluació i sabers

  • Competències transversal 1, 3 i 4.
  • Competències específiques 1, 3, 5, 7 i 8.
  • Criteris d'avaluació 1.1. a 1.4, 3.1. a 3.5., 5.1. i 5.3., 7.1., 8.1. i 8.4.
  • Sabers A12, 13 i 14.
  • Sabers B4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 26, 27, 28, 29 i 30.
  • Sabers C5, 6 i 16.