Tots sabem moltes coses d'Egipte ! Fem la llista !
Així, mirarem quines són les característiques de l'Edat dels Metalls i les buscarem en la informació que tenim de Mesopotàmia i Egipte, a més de destacar la seva geografia i etapes de la seva història.
Contingut, materials i recursos
Aula d'informàtica: representem el temps i l'espai
- Personalitzem un My Maps de Google (classroom)
Llibreta
- L'Edat dels metalls. Característiques (Llibre, p.184-185)
- Agricultura (quina innovació fonamental hi va haver en l'agricultura?)
- Ramaderia
- Dels poblats a les ciutats; els grups socials (explicació "maneres de viure" i dibuix)
- La tecnologia (quina va ser la innovació fonamental de l'edat dels metalls? Quines innovacions van facilitar el comerç i els transports?), artesania, treball especialitzat
- Les religions de l'edat dels metalls i el desenvolupament de l'art i de la cultura. L'escriptura i les protoescriptures.
- Les civilitzacions fluvials (Llibre, p.200-201)
- Mesopotàmia
- Geografia i etapes de la història de Mesopotàmia (Llibre, p.202-203)
- L'economia de Mesopotàmia: agricultura, artesania i comerç (Llibre, p.202)
- Una societat desigual (Llibre, p.204)
- La societat urbana: de les primeres ciutats com Uruk a la gran Babilònia (Llibre, p.203 i 205)
- La cultura de Mesopotàmia
- Cultura, religió i literatura a Mesopotàmia
- L'escriptura a Mesopotàmia (Llibre, p.200). Reproduïm una tauleta d'argila mesopotàmica
- Egipte
- Geografia i etapes de la història d'Egipte (Llibre, p.208-209)
- L'economia d'Egipte: agricultura, artesania i comerç (Llibre, p.212)
- Una societat desigual (Llibre, piràmide social p.213 i explicacions p.210-215)
- Quins eren els poders del faraó i com vivia ?
- Quin era el paper dels nobles, sacerdots, escribes i alts comandaments de l’exèrcit a la societat egípcia ?
- Com vivien els artesans i els camperols de la societat egípcia ? Descriu les cases dels pagesos i dels artesans.
- D’on provenien i com vivien els esclaus ?
- Explica quins eren els drets que tenien les dones a la societat egípcia. Explica també si podríem trobar dones a totes les capes socials egípcies i quin paper hi tenien.
- La cultura d'Egipte
- L'escriptura d'Egipte
- Ciència i religió a Egipte
- Visita al Museu Egipci de Barcelona
- Text "Misteri al Museu Egipci"
- Altres societats: Pèrsia, Índia, Xina (Llibre, p.222-223 i materials complementaris)
- Història i actualitat (Llibre, p.226-229)
- Què hem après?
Què aprendrem?
- A extreure informació històrica de diferents fonts primàries i secundàries per interpretar l'evolució de les primeres civilitzacions
- A explicar amb una mirada crítica l'estructura de les societats egípcia i mesopotàmica i les seves creences, cultura i art
- A analitzar les formes de vida de Mesopotàmia i Egipte, fixant-nos en el paper que homes i dones hi tenien
- A treballar l'espai i el temps històric amb el My Maps i un eix cronològic digital
- A identificar causes i conseqüències dels processos històrics, i elements de canvi, continuïtat i simultaneïtat.
- Sé deduir característiques de la societat i les creences de les primeres civilitzacions a partir de les seves restes arqueològiques?
- Reconec en fotografies de l'art mesopotàmic i egipci les seves característiques principals i les creences d'aquestes civilitzacions?
- Conec els grups socials d'Egipte i sé com vivien?
- Sé situar Mesopotàmia i Egipte en un mapa i sé explicar perquè van créixer aquestes civilitzacions tant potents i quines característiques i conseqüències va tenir el seu desenvolupament?
- Sé comparar les civilitzacions de Mesopotàmia i Egipte amb altres altres civilitzacions amb algunes característiques semblants?
- Sóc capaç de treballar de manera autònoma amb el My Maps i amb l'eix cronològic digital?
Competències, criteris d'avaluació i sabers
- Competències transversal 1, 3 i 4.
- Competències específiques 1, 3, 5, 7 i 8.
- Criteris d'avaluació 1.1. a 1.4, 3.1. a 3.5., 5.1. i 5.3., 7.1., 8.1. i 8.4.
- Sabers A12, 13 i 14.
- Sabers B4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 26, 27, 28, 29 i 30.
- Sabers C5, 6 i 16.