10 d’octubre 2023

D. L'acció antròpica sobre el medi


  1. Visió general sobre la intervenció humana sobre el medi.
  2. Protecció dels paisatges naturals a Espanya i a Catalunya
  3. Riscos naturals i riscos induïts
  4. Riscos antròpics: residus i contaminació, desforestació, erosió i desertificació, incendis forestals, sobreexplotació dels recursos
  5. Impactes ambientals d'abast globals: els límits planetaris
  6. Impactes ambientals d’abast global: canvi climàtic
    1. Emissions de CO2 i altres gasos d'efecte hivernacle
    2. Evolució de les temperatures
  7. Impactes ambientals d’abast global: la capa d’ozó
  8. Impactes ambientals d’abast global: els plàstics
  9. Impactes ambientals d’abast global: la pèrdua de biodiversitat
  10. Impactes ambientals d'abast global: cicle de l'aigua, cicles del fòsfor i del nitrògen, acidificació dels oceans, partícules a l'atmosfera
  11. Competències i sabers

Forma part del bloc de contingut 2. Medi ambient i paisatges. PAU 23-24.


L’estudiant ha de tenir noció dels principals riscos naturals inherents a alguns paisatges (terratrèmols, allaus, inundacions,...), i dels problemes ecològics que determinades formes d’intervenció humana contribueixen a accentuar (incendis forestals, erosió del sòl, contaminació de l’aire i de l’aigua, producció de residus,...).

Els estudiants han de comprendre el concepte de sostenibilitat ambiental i des d’aquesta perspectiva analitzar l'impacte de les principals crisis ecològiques (efecte hivernacle, disminució capa d’ozó, contaminació de l’aire i l’aigua, producció de residus, desertització,...)


PAU anys anteriors



L’estudiant ha de conèixer i saber localitzar en un mapa les grans unitats de relleu de Catalunya i Espanya, així com les característiques i abast geogràfic dels grans tipus de clima i vegetació. En el cas de Catalunya ha de saber descriure els trets característics (relleu, clima i vegetació) dels principals paisatges catalans (alta muntanya, muntanya mitjana, terra baixa, costa,...).

Ha de tenir noció dels principals riscos naturals inherents a alguns paisatges (terratrèmols, allaus, inundacions,...), i dels problemes ecològics que determinades formes d’intervenció humana contribueixen a accentuar (incendis forestals, erosió del sòl, contaminació de l’aire i de l’aigua, producció de residus,...).

L’estudiant ha de conèixer també els principals tipus de recursos naturals al món i la seva capacitat de renovació, així com la desigualtat en la seva distribució geogràfica i consum. Ha de tenir noció de les principals fonts energètiques existents i dels avantatges i inconvenients de la seva utilització, així com conèixer els trets principals dels models energètics que es proposen per a un futur. També ha de tenir una visió de quines són les principals fonts energètiques consumides a Catalunya i la seva problemàtica.

Els estudiants han de comprendre el concepte de sostenibilitat ambiental i des d’aquesta perspectiva analitzar l'impacte de les principals crisis ecològiques (efecte hivernacle, disminució capa d’ozó, contaminació de l’aire i l’aigua, producció de residus, desertització,...) a Catalunya i Espanya.