Dos milions d'anys de vida humana: una aventura increïble
Contingut, materials i recursos
Aula d'informàtica
- Creació d'una carpeta d'aprenentatge amb Google Sites
- Treballem amb la nostra carpeta d'aprenentatge al Google Sites
- Creem i il·lustrem textos sobre la Prehistòria
Llibreta
- La Prehistòria i les seves etapes (Llibre, p.174 i enllaç)
- El Paleolític
- L'hominització i les principals espècies humanes: bipedisme, polze oposable, canvis del crani, grandària i complexitat del cervell (Llibre, p.174-175 i materials complementaris)
- Homes i dones de la Prehistòria
- Característiques generals de la vida dels humans del Paleolític
- Recol·lecció (Llibre, p.176)
- Cacera (Llibre, p.176)
- Nomadisme: coves i campaments a l'aire lliure (Llibre, p.176 i 177)
- Tecnologia de la indústria de la pedra, os, banya; el foc (Llibre, p.176)
- L'inici de la religió? Art i creences del Paleolític
- Aplicació pràctica
- La vida quotidiana durant el Paleolític (Llibre, p.178)
- Què hem après del Paleolític?
- El Neolític: una nova etapa
- Característiques del Neolític
- L'agricultura: la domesticació de les plantes (Llibre, p.180)
- La ramaderia: la domesticació dels animals (Llibre, p.180)
- El sedentarisme: de les coves als poblats; algunes diferències socials (Llibre, p.180)
- La ceràmica, la pedra polida i altres tecnologies; el comerç (Llibre, p.180)
- Art i creences del Neolític a la Mediterrània
- Aplicació de coneixements sobre el Neolític: la vida en un poblat del Neolític (Llibre, p. 182-183)
- Què hem après: l'evolució dels objectes de la prehistòria (Llibre, p.186-187)
Projecte La Prehistòria al Pla de l'Estany
- Obtenir informació de la visita a Serinyà
- Identificar al Paleolític del Pla de l'Estany les característiques generals del Paleolític
- Obtenir informació sobre la Draga (El Neolític i el Calcolític al Pla de l'Estany)
- Fabricar una eina del Neolític
- Dossier en paper per a visitar el jaciment de la Draga
- Modelització de treball sobre una eina o objecte del Neolític
Què aprendrem?
- A extreure informació històrica de diferents fonts primàries i secundàries per interpretar els orígens de la humanitat i els inicis del Neolític
- A explicar amb una mirada crítica l'estructura de les primeres societats humanes, les seves creences, cultura i art
- A analitzar les formes de vida de les primeres societats humanes, fixant-nos en el paper que homes i dones hi tenien
- A identificar causes i conseqüències dels processos històrics, i elements de canvi, continuïtat i simultaneïtat.
- Faig servir correctament el meu Google Sites?
- Conec les característiques generals de la Prehistòria i de la vida humana durant el Paleolític?
- He trobat la informació necessària per conèixer les diferents espècies humanes?
- Sóc capaç d'analitzar les eines prehistòriques?
- Conec les característiques de la visió del món dels humans prehistòrics?
- Sé explicar les principals característiques del Neolític i de l'Edat dels Metalls?
- Com ha anat el projecte sobre la Prehistòria a la comarca?
- Sóc capaç d'explicar què és l'arqueologia experimental?
Competències, criteris d'avaluació i sabers
- Competències transversal 2, 3 i 4
- Competències específiques 1, 3, 5 i 8
- Criteris d'avaluació 1.1 a 1.4, 3.1. a 3.5., 5.1. i 5.3., 8.1. i 8.4.
- Sabers A12, 13 i 14
- Sabers B1, 2 i 3
- Sabers C3, 4 i 5