25 de gener 2024

SA05. El medi ambient i les seves problemàtiques

Ciències Socials de 1r d'ESO 

La metodologia dels límits planetaris avalua processos fonamentals per a l'estabilitat del planeta. Seguint aquesta metodologia resulta que, dels 9 processos fonamentals analitzats, només s'està fora de perill en 3, mentre que en els altres 6 la Terra ja es troba en una zona en la qual hi ha un risc (en alguns casos molt greu) que es generin canvis irreversibles en el medi ambient. 

Contingut, materials i recursos

Llibreta
  1. La capa d'ozó (Llibre, p.56)
  2. L'escalfament global i el canvi climàtic (Llibre, p.57 i 55 i 68-69)
  3. El cicle de l'aigua (Llibre, p.77-79)
  4. L'acidificació dels oceans (Llibre, p.84)
  5. L'amenaça a la biodiversitat

Aula d'informàtica i Projecte
  1. Elaboreu un pòster digital i un vídeo que tracti una problemàtica sobre el medi ambient per difondre'ls i conscienciar a tot l'alumnat de l'institut. Els productes que elaboreu han d'anar adreçats a explicar la problemàtica i proposar solucions. Cal triar les problemàtiques entre la llista següent (trobareu un punt de partida en les pàgines del llibre que se citen). Criteris a tenir en compte per elaborar el pòster digital i vídeo sobre medi ambient
    1. Els boscos amenaçats (Llibre, p.119)
    2. El perill de la desertificació a Espanya (Llibre, p.155)
    3. Avantatges i inconvenients de l'energia eòlica (Llibre, p.168)
    4. El canvi climàtic vist des de Tuvalu (Llibre, p.75)
    5. Els rius de Catalunya en el context de l'estat de salut dels rius del món (Llibre, p.85)
    6. Avantatges i inconvenients de les plantes dessalinitzadores per a proveir aigua (Llibre, p.94)
Què aprendrem?
  • A conèixer les principals problemàtiques mediambientals del món
  • A participar activament en l’organització i desenvolupament de projectes de l’entorn que contribueixin a la millora ambiental de l'entorn i que integrin la capacitat per treballar en equip, la presa de decisions consensuades, la comunicació efectiva i la resolució de problemes
Guia per a l'autoavaluació
  • Sóc capaç d'explicar les principals problemàtiques mediambientals del món?
  • He participat activament en el projecte de la Unitat Didàctica d'acord amb la rúbrica disponible?

Competències, criteris d'avaluació i sabers

  • Competències transversal 1, 2, 3 i 4
  • Competències específiques 2 i 4
  • Criteris d'avaluació 2.1., 2.2. i 4.2.
  • Sabers A1, 2, 5, 6, 7 i 8
  • Sabers B 32
  • Sabers C10 i 11