04 de març 2024

BIBLIOTECA DEL MÓN ANTIC: Eratòstenes, Catasterismes (Egipte hel·lenístic, S.III - II aC)


Eratòstenes va ser un savi que va néixer vers el 276 o el 272 aC a Cirene, que era una colònia grega situada a la costa nord d'Àfrica, a la Líbia actual, i un gran centre de cultura. Va estudiar a Alexandria i a Atenes, i Ptolemeu III Evèrgetes (o sigui, el Benefactor), faraó d'Egipte, el va convidar a Alexandria vers el 237 aC, on seria director de la famosa biblioteca des d'aproximadament el 234 aC. fins que va morir a la mateixa ciutat d'Alexandria entre el 196 i el 190 aC. Cal recordar que durant aquest període Egipte era un regne hel·lenístic, on regnava la dinastia d'origen grec dels Ptolomeus.

La imatge d'Eratòstenes que avui és més freqüent a les xarxes socials és, de fet, un gravat publicat a inicis del segle XIX: Zapf, Georg Wilhelm Zapf, Gallerie der alten Griechen und Roemer, Augsburg, 1801, p.LXXXI, digitalitzat a la Biblioteca de la Universitat de Heidelberg, Alemanya.

Si des d'un punt de vista modern se'l podria qualificar de poeta, de matemàtic, d'astrònom, de geògraf, de filòsof, de filòleg o d'historiador, des del punt de vista de l'època cal tenir en compte que tot aquest saber estava estretament relacionat. En aquest sentit, Eratòstenes va ser un savi en el sentit més ampli del terme i a més de vetllar per l'engrandiment de la biblioteca va dur a terme tota mena d'estudis, entre els quals destaquen els històrics, els geogràfics i els matemàtics, encara que, malauradament, de la major part d'aquesta obra científica en queden poques restes. 

Sí que s'ha conservat, en canvi, l'obra Catasterismes, que és un producte típicament alexandrí, ja que procura recollir tot el saber sobre una temàtica concreta, ja sigui aquest saber científic o mitològic.

Catasterismes és una obra voluminosa sobre les constel·lacions en la qual esmenta les estrelles de cadascuna a més d'explicar-ne l'origen mitològic. Com a catàleg, esmenta 42 constel·lacions, a més dels planetes i la Via Làctia, i referències a unes 475 estrelles. 

Un catasterisme és aquell procés de metamorfosi pel qual un heroi, heroïna, animal o objecte és convertit en constel·lació per art d'un déu o deessa. Pot ser que, en un origen, la identificació d'una constel·lació amb un heroi, heroïna o animal es fes només perquè en recordava la forma, però, cada vegada més, s'usarà el mite per explicar el sorgiment de la constel·lació. Amb antecedents a la literatura grega antiga, aquest procés farà un gran salt endavant a l'època clàssica i culminarà a l'època hel·lenística, de manera que el que llegim a Eratòstenes no són creences antigues juxtaposades a l'observació de les estrelles sinó que, amb tots els seus precedents, és una tasca nova que té per objectiu de sistematitzar els orígens mitològics de totes les constel·lacions, fet que era totalment coherent amb l'interès de buscar les causes de tots els fenòmens observable i sistematitzar aquesta informació en una mena de manual o enciclopèdia.

A hores d'ara no conservem l'obra original sinó només diversos manuscrits que recullen una adaptació, reduïda i reorganitzada. Els planetes, si bé afegits a l'obra, no són pròpiament catasterismes sinó que els grecs entenien que cadascun pertanyia a un déu. 


L'edició que fem servir de l'obra Catasterismes és la traducció i edició de  Jordi Pàmias que va publicar el 2004 la Fundació Bernat Metge. Els fragments, una mica adaptats en algun cas, recullen tres constel·lacions i l'entrada dedicada als planetes, a les pàgines 101-104, 108-112, 120-123 i 249-252.

Eratòstenes de Cirene, Catasterismes, Introducció, edició crítica, traducció i notes de Jordi Pàmias, Barcelona, Fundació Bernat Metge, 2004.

Agraeixo a Jordi Pàmias les facilitats que m'ha donat per publicar aquí aquests fragments i a l'editorial La Casa dels Clàssics per permetre'n la reproducció.

Es compta que a l'antiguitat alguna de les versions de l'obra podien ser il·lustrades, però, en tot cas, aquestes il·lustracions s'han perdut. Fem servir aquí les d'una obra del segle XIX: Anònim (en realitat, Richard Rouse Bloxam), Urania's Mirror o A view of the Heavens (El mirall d'Urània o Una vista dels cels), 1824.


VII. Escorpió. A causa de la seva grandària, aquest es divideix entre dos signes del zodíac. Les pinces n’ocupen un anomenat Escorpió, i el cos i l’agulló l’altre, anomenat Balança. Segons diuen, Àrtemis el va fer sorgir del cim de l’illa de Quios perquè fiblés Orió, que va morir així, perquè en una cacera el desvergonyit va voler violar-la. Zeus el va posar entre les estrelles brillants perquè els homes venidors veiessin la seva força i el seu poder.

Té dues estrelles a cada pinça –de les quals són grosses les de davant, i esmorteïdes les de darrere; al front en té tres, de les quals la del mig és brillant; a l’espinada en té tres de brillants; dues al ventre; cinc a la cua; dues a l’agulló. Domina entre aquestes la que és més esclatant de totes, l’estrella brillant que es troba a la pinça del cantó nord. En total dinou.

IX. La Verge.
Hesíode diu a la «Teogonia» que aquesta, filla de Zeus i de Temis, s’anomena Justícia. Reprenent el fil de la història d’Hesíode, Arat afegeix que abans era immortal i vivia a la terra entre els humans. Però els homes no la veien, s’estava amb les dones, i aquestes l’anomenaven Justícia. Ara bé, quan la raça humana canvià tant que no observava més la justícia, ja no restà més temps amb ells, sinó que es va retirar a les muntanyes. En esclatar rebel·lions i guerres entre ells, avorrí completament la seva injustícia i s’envolà al cel. S’expliquen moltes altres històries sobre aquesta figura. Perquè alguns diuen que es tracta de Demèter pel fet de tenir una espiga; uns altres d’Isis; altres, d’Atàrgatis; i altres asseguren que és la Fortuna, i per això la representen sense cap.

Té una estrella al cap, esmorteïda; una a cada espatlla; dues a cada ala; la de l’ala dreta que està entre l’espatlla i la punta de l’ala s’anomena Protrigèter; una a cada colze; una a l’extrem de cada mà; la que està a l’esquerra és brillant i s’anomena Espiga. Sis al voraviu de la túnica, una de les quals és esmorteïda; i una a cada peu. En total dinou.

XII. El Lleó.
Aquest està fet d’estrelles vistents. Segons sembla, va rebre l’honor de part de Zeus pel fet d’ocupar el primer rang entre els quadrúpedes. Alguns afirmen que es tracta del primer treball d’Hèracles, pel tal de recordar-lo. I és que, maldant per atènyer la fama, Hèracles va derrotar aquest animal, i no amb armes, sinó que l’ofegà amb una abraçada. D’això en parla Pisandre el Rodi. D’aquí que posseeixi la seva pell, com a executor que és d’aquesta gloriosa tasca.

Té tres estrelles al cap; una al pit, i dues al seu dessota; una de brillant a la pota dreta; una al mig del ventre, i una altra al seu dessota; una al maluc; una al genoll de darrere; una de brillant a la punta de la pota; dues al bescoll; tres a l’espinada; una al mig de la cua, i una de brillant a la punta. En total dinou. Es veuen també sobre el Lleó, a la banda de la cua, set estrelles esmorteïdes en triangle, que s’anomenen el Rínxol de Berenice Benefactora.
XLIII. Els planetes. Sobre les cinc estrelles anomenades planetes pel fet de tenir moviment propi. Segons diuen, corresponen a cinc déus. La primera, Fenont*, és grossa i pertany a Zeus. La segona, anomenada Faetont*, no és gaire grossa; el nom li ve del Sol. La tercera correspon a Ares*, i es coneix com Piroent; no és grossa, i el seu color és semblant a la que es troba a la constel·lació de l’Àguila. La quarta, Fòsfor, correspon a Afrodita i és de color blanc: és la més grossa de totes aquestes estrelles i és anomenada tan aviat Hèsper com Fòsfor*. La cinquena, Estilbó, pertany a Hermes, i és brillant i petita. Fou concedida a Hermes perquè aquest va ésser el primer que delimità l’ordre del cel i la posició de les constel·lacions, prengué la mesura de les estacions i assenyalà els climes favorables. Es diu Estilbó perquè Hermes li donà aquesta aparença.


* Fenont, que pertany a Zeus: Fenont normalment s'atribueix a Saturn, aquí a Júpiter
* Faetont, el nom li ve del sol: Faetont normalment s'atribueix a Júpiter, aquí a Saturn
* Fòsfor: Venus;
* Estilbó: Mercuri; perquè guspireja, en oposició als altres planetes i en comú amb les estrelles
* el planeta que correspon a Ares: Mart; que sembla de foc


El conjunt de constel·lacions que explica Eratòstenes és el següent. A les constel·lacions que formen part del zodíac hi hem afegit un resum del catasterisme:

I. L’Óssa Major

II. L’Óssa Menor

III. El Serpent

IV. L’Agenollat

V. La Corona

VI. Serpentari

VII. Escorpió (i Balança)

A causa de la seva grandària, aquest es divideix entre dos signes del zodíac. Les pinces n’ocupen un anomenat Escorpió, i el cos i l’agulló l’altre, anomenat Balança. Segons diuen, Àrtemis el va fer sorgir del cim de l’illa de Quios perquè fiblés Orió, que va morir així, perquè en una cacera el desvergonyit va voler violar-la. 

VIII. Arctofílax

IX. La Verge

Hesíode diu que aquesta, filla de Zeus i de Temis, s’anomena Justícia. Abans era immortal i vivia a la terra entre els humans, però tipa de les seves injustícies, s’envolà al cel.

X. Els Bessons

Es diu d’aquests que són els Dioscurs. Van créixer a Lacònia, on obtingueren la glòria. En amor fraternal van sobrepujar tothom i quan Zeus volgué establir recordança del seu lligam, els anomenà Bessons i els va posar tots dos en el mateix indret, entre les estrelles.

XI. El Cranc

Fou posat per Hera entre les estrelles, ja que quan Hèracles va donar mort a l’Hidra, va irrompre del llac i li clavà mossegada el peu i Hèracles, irritat, el va esclafar amb el peu, per la qual cosa obtingué el gran honor d’ésser comptat entre els dotze signes del zodíac.

XII. El Lleó

Va rebre l’honor de part de Zeus pel fet d’ocupar el primer rang entre els quadrúpedes. Alguns afirmen que es tracta del primer treball d’Hèracles, pel tal de recordar-lo.

XIII. L’Auriga

XIV. Taure

Es diu d’aquest que va ésser posat entre les estrelles pel fet de menar Europa des de Fenícia fins a Creta amb fermesa a través del mar.

XV. Cefeu

XVI. Cassiepea

XVII. Andròmeda

XVIII. El Cavall

XIX. Àries

Sembla que aquest moltó és el que s’endugué Frixos i Hel·le. Era immortal, i els el va proporcionar la seva mare, Nèfele. Tenia la pell d’or.

XX. El Triangle

XXI. Peixos

Aquests són descendents del Peix Gran. D’aquest peix s’explica que es trobava temps enrere en un llac vora Bàmbice. Una nit, en caure al llac Dèrceto, a qui els habitants de l’indret anomenen la dea Síria, conten que el Peix la va rescatar. Asseguren també que els dos Peixos són els descendents d’aquest.

XXII. Perseu

XXIII. La Plèiade

XXIV. La Lira 

XXV. L’Ocell

XXVI. Aquari

Pel que sembla, aquest es coneix com l’Aquari per la seva activitat, ja que està plantat amb una gerra a les mans i en fa vessar un doll de líquid. El líquid que raja representa el nèctar que beuen els déus.

XXVII. Capricorn

Aquest és de forma semblant a Ègipan: i és que d’ell prové. Té els membres inferiors de bèstia i banyes al cap. Va rebre honors pel fet d’ésser germà de llet de Zeus.

XXVIII. Sagitari

Aquest és l’Arquer, del qual molts diuen que es tracta d’un Centaure. D’altres ho neguen, perquè no se li veuen quatre potes, sinó que està plantat i tira amb l’arc. A més, cap Centaure no fa ús de l’arc. És, doncs, un home, però té potes de cavall i cua, tal com els Sàtirs. Per això aquests creuen poc convincent que sigui un Centaure, sinó que més aviat es tractaria de Crotos, fill d’Eufeme.

XXIX. La Sageta

XXX. L’Àguila

XXXI. El Dofí

XXXII. Orió

XXXIII. El Gos

XXXIV. La Llebre

XXXV. Argo

XXXVI. Cetos

XXXVII. El Riu

XXXVIII. El Peix

XXXIX. L’Altar

XL. El Centaure

XLI. L’Hidra, el Crater i el Corb

XLII. Procíon

XLIII. Els planetes

XLIV. La Via Làctia


__________________________________________________

Proposta de treball: elaboració d'un Catasterismes