14 de febrer 2024

BIBLIOTECA DEL MÓN ANTIC. PRESENTACIÓ: Cultura i mitologia a Mesopotàmia

 


La societat de Mesopotàmia va fer notables avenços en la seva capacitat de descriure i interpretar el món, i, en aquest sentit, la ciència va ser una part important de la seva cultura;
  • Matemàtiques (que eren de base 60, i per això ara les nostres hores tenen 60 minuts, el dies 24 hores i els cercles 360º),
  • Arquitectura, amb capacitat d'aixecar grans edificis amb arcs i voltes,
  • Capacitat de construir canals, preses i dipòsits d’aigua per a la irrigació de les seves terres,
  • Observació de malalties i reculls de "medicaments" per a tractar-les (sense recórrer necessàriament a encanteris),
Si un home està malalt d'icterícia, posa en remull arrel de regalèssia en un bol de llet, deixa-ho reposar durant la nit sota les estrelles, barreja-ho amb oli-hilsum. Dóna-li per beure i es curarà.
Una dona que es diu Nanname està molt malalta i té un tracte continu amb gent de palau. Has de vigilar molt que ningú faci servir el seu vas, que ningú s'assegui a la seva cadira o s'estiri al seu llit. Procura també que d'ara en endavant no rebi a tanta gent. La seva malaltia és contagiosa
  • Observació acurada del cel, amb capacitat de fer catàlegs d'estrelles i constel·lacions, predicció de les fases de la lluna i elaboració d'un calendari lunar,
    • Calendari segons les fases de la lluna i del sol
    • Mesos segons el cicle de la lluna: d'una lluna nova a una altra, de 29 o 30 dies,
    • Any segons el cicle del sol (temps necessari perquè el sol retorni a la mateixa posició en el cicle de les estacions): 365 dies aproximadament
    • La combinació d'ambdós donava 12 mesos l'any (de 348 a 360 dies) + 1 altre mes que s'intercalava de manera irregular per ajustar les fases de la lluna amb les del sol
    • No sembla que hi hagués reconegut un cicle estricte de setmanes, però els dies 7, 14, 21 i 28 de cada mes eren festius i dedicats a una divinitat particular
    • El dia es regula per la successió del dia i la nit i es dividia en 12 seccions
    • En un inici cada ciutat tenia el seu propi calendari però amb el temps es van anar homogeneïtzant en funció del poder polític dominant

Aquesta cultura científica sovint anava estretament lligada amb la mitologia, la màgia i l'endevinació. L'observació del cel, per exemple, anava vinculada a l'endevinació i els astròleg buscaven presagis del que havia de passar en el moviment dels astres.

Imatge: tauleta amb escriptura cuneiforme amb receptes mèdiques i encanteris contra l'enverinament, S. XVIII aC, Ancient Orient Museum, Istanbul - Viquipèdia.

La societat mesopotàmica era politeista. Es resaven pregàries als déus per demanar-los favors i els cantaven himnes. Creien que els humans van ser creats pels déus per servir-los, i la part més important del culte eren les ofrenes i els sacrificis. També creien en la màgia i l’endevinació.

El panteó de Mesopotàmia va anar evolucionant amb el temps i molts déus tingueren un nom doble, sumeri i accadi. Durant el tercer mil·lenni aC i inicis del segon, els déus principals de la zona eren
  • Tiàmat com a deessa ancestral i creadora.  
  • An / Anu (el primer era el nom sumeri i el segon l'accadi)
  • Enlil / Ellil
  • Enki / Ea
  • Ninhursag o Ki / Antu (♀)
  • Inanna / Ixtar (♀)
Marduk esdevingué el déu principal al llarg del segon mil·lenni, amb l’ascens de la ciutat de Babilònia, de la qual era tradicionalment el déu principal. 



En la mitologia dels pobles de Mesopotàmia també hi havia molts altres éssers, monstres, dimonis o ogres, alguns protectors o altres malvats, masculins o femenins, que convivien amb els humans i els déus, com el mušḫuššu, que era una mena de drac que es representava amb escates, potes davanteres de lleó i darreres amb urpes d'àliga, o el lama o lammassu, déu menor protector amb cara humana i cos de brau alat o de lleó. I molts d'altres, com Bašmu (una serp verinosa), Kusarikku (un dimoni mitològic amb cos humà i brau de cintura i cames), o Alû (un esperit venjatiu de l'inframón), 

A Mesopotàmia creien en una vida més enllà, no pas feliç sinó desgraciada. Els difunts anaven a parar a un món d’ultratomba on passaven l’eternitat en molt males condicions, com si fossin fantasmes. 

A la terra, els reis eren els summes sacerdots, i feien de mitjancers entre els humans i els déus, i la seva funció principal era vetllar pel manteniment de l’harmonia de la natura. Així, el rei protagonitzava un ritual que consistia en un matrimoni simbòlic entre el cel i la terra. Aquest ritual renovava els vincles entre els déus i la humanitat i era imprescindible per assegurar la fertilitat de la terra.

Els temples o ziggurats tenien forma de piràmide esglaonada. Al seu capdamunt hi havia el santuari o residència dels déus, de manera que pujar per les escales del ziggurat equivalia a ascendir cap al cel. 

___________________________________________________

Bibliografia
  • Cites mèdiques a Felip Masó, "El nacimiento de la medicina en Mesopotamia, entre la magia y la ciencia", HIstoria National Geographic, 9/3/2023