05 de març 2025

La cultura Talaiòtica (Illes Balears, Edat del Bronze i del Ferro)

 

A les Illes Balears es va desenvolupar la cultura talaiòtica, des de l'any 1100 aC  i fins aproximadament el 500 aC. D'aquesta cultura Talaiòtica n'hi ha força restes, inclosos poblats sencers, de dimensions variables. Es va desenvolupar durant l'etapa final de l'Edat del Bronze i durant l'Edat del Ferro i no en coneixem cap document escrit.

Talaiot de sa Clova des Xot (Artà, Mallorca)

A partir del segle VI aC els contactes amb fenicis, cartaginesos i grecs, i després romans, es van incrementar. Aquest període conegut com a post-talaiòtic o Talaiòtic Final va culminar amb la conquesta romana el 123 aC.

La base de la seva economia era l'agricultura de cereals (blat i ordi), llegums (faves i pèsols) i la ramaderia (bous, porcs, cabres i ovelles). 

Els monuments més emblemàtics del moment son els talaiots, edificis en forma de torre construïts a base de grans blocs de pedra. Se'n conserven molts per tota la geografia insular, ja sigui aïllats o integrats en poblats de dimensions variables. En l'actualitat podem descartar una antiga hipòtesi que en defensava el caràcter de recintes funeraris. Tampoc no té crèdit suficient la idea que fossin residències de caps o cabdills. En canvi, sembla fora de dubte que damunt dels seus terrats es varen realitzar tasques de vigilància, comunicació i control de territori. A més, avui sabem que varen servir de llocs de reunió col·lectiva per a fer activitats de caràcter econòmic, polític i cerimonial
La comunitat talaiòtica  mantenia una economia de subsistència, en la qual la ramaderia exercia un paper fonamental. Aquesta activitat era complementada amb la collita de plantes silvestres i, possiblement, amb algun tipus de cultiu a petita escala. Cada unitat domèstica era econòmicament autosuficient en bastants aspectes i no hi ha dades que avalin l'existència d'un sector social artesanal especialitzat. Tanmateix, la comunitat participava col·lectivament en la construcció d'obres públiques i també utilitzava de forma comunitària els talaiots com a centres de distribució i consum de carn, sobretot de porc i de bou, animals que totes les famílies ajudaven a criar. Les decisions polítiques i l'activitat ritual, emmarcades igualment en els talaiots, no devien ser prerrogativa d'un cap o líder, sinó més aviat d'un consell format per diverses persones, potser representants de les famílies que Integraven la comunitat (adaptat de V. Lull et. al. 2001).

Les cases tenien sòcols de pedra i parets de fang o tova, amb sostres vegetals. Tenien una única estança amb un foc central i eren familiars (segurament d'una família una mica extensa). Al costat dels metalls, trobem estris de ceràmica, os i pedra, i molins manuals de pedra.

Reconstrucció d'una casa del Poblat de Son Fornés (Son Fornés, Montuïri, Mallorca; Pàgina web del Museu Arqueològic de Son Fornés)

Al llarg del temps, la societat talaiòtica va anar canviant. Des del segle VII aC es van difondre els estris de ferro a més dels de bronze i cap a finals del període va augmentar la diferenciació social, com ho mostren els aixovars de les tombes, i la majoria de poblats es van emmurallar. 

Durant el període talaiòtic, tot i l’arribada del ferro, hi ha una gran producció d'objectes de bronze. Els metalls són elements exòtics, brillants, que es comencen a relacionar amb l’emergència d’una elit. Això suposa una diferència clau, ja que la societat prehistòrica deixa de ser igualitària per començar a jerarquitzar-se. Aquestes distincions socials comencen a ser més evidents a partir del segle VI aC quan molts de poblats comencen a murallar-se, com el cas de Son Fred o es Rossells. 

A més a més, a partir del segle IV aC, al context mediterrani comencen a sorgir grans tensions entre els púnics i els romans. Sembla que dins el context bèl·lic al segle III aC els habitants de les illes Balears, que havien dominat l’art de la fona des de feia segles per controlar el ramat, comencen a emprar la tècnica com a arma i participen com a mercenaris de l’imperi púnic, i un cop són vençuts pels romans, els mercenaris lluitaran al costat dels romans (adaptat de Nina Laming, s.d.; imatge: Federació Balear de tir de fona)

Un exemple de poblat talaiòtic el trobem a Son Fornés, Montuïri, Mallorca:

Reconstrucció virtual del poblat de Son Fornés, Montuïri, Mallorca
(Pàgina web del Museu Arqueològic de Son Fornés)


Pel que fa a les creences d'aquesta societat, tot sembla indicar que hi havia una religió organitzada. A Menorca s'han trobat tot de santuaris que tenien com a peça central dues grans pedres situades en forma de T i per això se'ls anomena "recinte de taula" i corresponen al període Post-Talaiòtic. Aquestes "taules" s'han interpretat com a portes cap al més enllà.

Recinte de taula de Torralba (Menorca) (Viquipèdia)

En aquests santuaris s'hi han trobat restes de focs que cremaven durant molt de temps, àmfores i vasos amb vi, i restes d'animals -tot plegat són evidències de rituals. També s'hi han trobat estatuetes i inscripcions de diverses divinitats mediterrànies (com Imhotep, Demèter, Tanit o Baal). A la majoria de santuaris de l'illa de Mallorca, en canvi, aquesta taula central no apareix. A les dues illes també s'hi han trobat estatuetes de guerrers que podrien representar una mena de déu de la guerra (i que s'han anomenat Mars balearicus o Mart de les Balears). 

També s'han trobat a les Illes diverses formes d'enterrament que revelen rituals funeraris, sobretot en coves naturals i en coves excavades artificialment, si bé a Menorca durant un temps es van continuar usant les navetes. En tot els casos són inhumacions col·lectives. A partir del 500 aC es veu introduir la incineració, que coexisteix amb la inhumació. 

Cas especial és el cementiri de Son Real (Santa Margalida, Mallorca), on es troben tombes individuals o familiars que consisteixen en en petites reproduccions dels monuments simbòlics d'aquesta societat com els talaiots (foto: Tomba en forma de petit talaiot a Son Real ((Viquipèdia).

____________________________________________________

Bibliografia

  • L'enigma iber, Arqueologia d'una civilització, Catàleg de l'exposició del Museu d'Arqueologia de Catalunya, Barcelona, MAC, 2022
  • Jordi Hernández-Gasch et. al. "Son Real revisitat: noves campanyes d'excavació a la necròpolis talaiòtica de Son Real (illa de Mallorca, 1998-2002), Mayurqa, 30, 2005
  • Nina Laming, La Prehistòria - Dossier per a les escoles, Museu Història de Manacor
  • Vicente Lull et, al. 001), La Prehistòria de les Illes Balears i el jaciment arqueològic de Son Fornés (Montuïri, Mallorca.) Fundació Son Fornés, Montuïri, Mallorca, 2001
  • Rafael Micó, "Hallazgos arqueológicos ilustran los rituales prehistóricos de Menorca", UAB divulga, 7/2006
  • Gabriel Pons, "La cultura talaiòtica de les Illes Balears", Catalan Historical Review, 11, 2018, p109-121
  • Bartomeu Salvà et. al. "La edad del bronce Balear (c. 1700 - 1000/900 BC)", Complutum, 13, 2002, p. 193-219
  • Pàgina web Menorca Talaiòtica