16 d’octubre 2023

8.5.4.4. Fou el franquisme el creador de la Seguretat Social ?


És fàcil trobar a les xarxes socials textos i altres productes àudiovisuals que lloen el franquisme i que li atribueixen molts dels elements moderns de l'Espanya actual. Fou així realment ? Aquí tenim l'exemple de la Seguretat Social.

Imatge: propaganda pro franquista treta de twitter.

Text i gràfica: L'endarreriment en la modernització del sector públic a Espanya i la tardana aparició de l'Estat del Benestar, procedent de Francisco Comín, Daniel Díaz, "Sector público y administrativo y estado del bienestar", a Albert Carreras / Xavier Tafunell, coords, Estadísticas Históricas de España, fundación BBVA, p.877 i 892-893

La Hisenda espanyola ha seguit les pautes internacionals d’ingressos i despeses amb endarreriments i característiques pròpies. Mentre que el període 1845-1898 és el que tingué una tributació més semblant a la dels altres països europeus, els períodes 1808-49, 1909-32 i, especialment, 1940-64, són els que la tingueren més diferent a causa de l’aversió al canvi fiscal de les classes socials que recolzaven els règims polítics existents, amb la conseqüència sempre d’una Hisenda pobre que no podia fer despesa per a fomentar el creixement econòmic i finançar un modern estat del benestar.

El desenvolupament de l’estat del benestar fou més tardà i lent a Espanya que a altres països. Quan en els països europeus estaven sorgint les primeres assegurances socials, a finals del segle XIX, a Espanya es creaven comissions per estudiar els problemes socials (Comisión de Reformes Sociales). Les primeres passes es donaren amb la Llei d’accidents de treball (1900), el Retir Obrer (1919) i les lleis de la Segona República, que donà passes significatives malgrat que en la pràctica foren limitades a causa dels problemes pressupostaris i la inestabilitat política [recordeu el contrast entre el Bienni Progressista i el Bienni Negre].

Mesures socials de la Restauració
  • Comissió de reformes socials per estudiar les condicions de vida i treball dels obrers i proposar reformes (1883-1903); a partir de 1903: Institut de Reformes Socials (1903-24)
  • Institut Nacional de Previsió (1908-1978): òrgan que va anar desenvolupant diversos sistemes de protecció social. 
  • jubilació obrera, Llei protectora d'accidents de treball, la Llei sobre les condicions de treball de dones i nens, la Llei del descans dominical i la Llei de vagues
  • jornada laboral de 8 hores i la vaga de La Canadenca
  • legalització dels sindicats, 
  • lleis sobre les cases barates.
Mesures socials de la Segona República
  • protecció del treball a la Constitució (Espanya, república de treballadors; art. 46 de protecció del treball)
  • la despenalització de la vaga (dret d'associació, de formar sindicats i de reunió garantits a la Constitució)
  • Jurats mixtos, jornada de 8 hores, 
  • setmana anual retribuïda (una setmana de vacances a l'any)
  • Llei de contractes de conreu

L’arribada del Franquisme fou la principal causa de l’endarreriment del sorgiment d’una Seguretat Social moderna -és a dir, de l’estat del benestar- a Espanya. Quan a Europa ja s’estaven desenvolupant els moderns sistemes de Seguretat Social, durant l’autarquia s’expandiren les assegurances professionals, de manera autoritària i alhora descoordinada, regits des de l’Estat (INP i sindicalisme vertical) però de manera independent entre sectors i indústries, fet que a més implicà menys efectivitat.

El 1963 -amb 20 d’anys d’endarreriment- s’inicià la creació d’un sistema general de Seguretat Social amb la Ley de Bases de la Seguridad Social, que unifiqués i coordinés els diferents organismes existents i les diferents assegurances, gràcies al creixement econòmic i al desenvolupament d’un moviment obrer que exigia més eficiència en la gestió de les assegurances existents i, a més, una generalització de les prestacions econòmiques i sanitàries del sistema. El procés es convertí en una batalla entre les diferents famílies del règim, que volien rendibilitzar-ho políticament, de manera que tot plegat no entrà en vigor fins el 1967, i les seves febleses intentaren superar-se amb noves lleis, el 1972 i el 1974.

Mesures socials (o anti-socials) del Franquisme
  • Fuero del Trabajo
  • Criminalització de la vaga i pèrdua de la negociació col·lectiva (prohibició dels sindicats obrers i inclusió de treballadors i empresaris dins el sindicat vertical)
  • Llei de bases de la Seguretat Social (1963)
Tanmateix, no és fins els Pactes de la Moncloa, amb la Transició, que podem parlar amb rigor d’una Seguretat Social redistributiva, pròpia del que entenem per estat del benestar característic de les democràcies avançades. El problema afegit que deixà el franquisme fou que, a causa de l’endarreriment en la construcció d’un modern Estat del benestar, aquest s’hagué de construir en un moment de forta crisi econòmica, una població madura que creava problemes d’estabilitat al sistema i en un moment de fort dèficit de l’Estat.

És innegable que l’arrencada de l’estat del benestar data dels Pactes de la Moncloa i de les mesures de 1979 en temps de la UCD, mentre que el PSOE amplià les cobertures i les generalitzà, alhora que prengué mesures per acabar amb possibles abusos i endurir les condicions d’accés a les prestacions. En tot el procés, la pressió sindical fou decisiva.

Mesures socials de la Transició i inicis de la democràcia
  • Pactes de la Moncloa
  • sistema de la Seguretat Social