11 d’octubre 2023

J.5. Economia digital i economia col·laborativa

"L’Economia Digital incorpora tota l’activitat econòmica que resulta de les connexions en línia quotidianes entre persones, empreses, dispositius, dades i processos. Es refereix a tots els productors i consumidors, inclosos els governs que utilitzen inputs digitals a les seves activitats econòmiques, incloses les tecnologies digitals, la infraestructura digital, els serveis digitals i les activitats econòmiques al voltant de les dades" (Acció - Generalitat de Catalunya).

L'economia digital, en definitiva, és aquell sector del conjunt de l'economia que incorpora les novetats tecnològiques de la 3a i la 4a revolucions tecnològiques, i que a hores d'ara es poden incorporar a qualsevol dels tres grans sectors productius.

A la presentació següent, de l'Agència per la Competitivitat de l'Empresa de la Generalitat de Catalunya, trobareu molts exemples concrets d'aquesta economia digital, i especialment a les diapositives 5 i 8.



L'economia col·laborativa és una de les mostres més recents d'economia digital. L'economia col·laborativa és un “sistema econòmic basat en l’ús compartit de
béns o serveis infrautilitzats, de forma gratuïta o mitjançant un preu, directament per particulars”, a través de plataformes en línia (R.Botsman / R.Rogers). Les característiques d'aquesta economia col·laborativa serien les següents (segons el Comitè Econòmic i Social Europeu):

  • No es fonamenta en la propietat dels béns ni en la copropietat, sinó en l’ús i la utilització compartits; 
  • Hi ha una paper fonamental d'una plataforma que posa en contacte a través de mitjans electrònics (un navegador o una aplicació) a una pluralitat de persones que ofereixen béns o serveis i una pluralitat d’usuaris; 
  • L’objectiu comú és aprofitar millor els béns i serveis a través del seu ús compartit; 
  • Les parts d’aquests models de negoci d’estructura triangular són principalment iguals (P2P) i no professionals (B2C).

De tota manera, els diferents models poden arribar a ser molt diferents, i fins i tot s'usa inapropiadament per a models de negoci que no són col·laboratius. Per exemple:

  • Pel que fa a la plataforma: pot tenir o no ànim de lucre, pot actuar des de l'àmbit local a tot el món, la marca pot ostentar diferents graus de domini sobre el mercat, la marca pot ser propietària o no dels mitjans de producció, ...
  • Pel que fa al ciutadà productor: pot tenir o no ànim de lucre, pot actuar des de l'àmbit local a tot el món, pot tenir més o menys habitualitat, ...
  • Pel que fa al consumidor: pot ser productor / prestador / bescanviador.

Per això, dins d'aquest concepte conviviuen activitats tan diferents com les plataformes amb ànim de lucre Task Rabbit, Uber o Airbnb, a les iniciatives sense ànim de lucre de bancs del temps o intercanvis de menjar.

Per tot plegat, al costat d'avantatges hom també hi veu greus inconvenients, tot plegat en funció de la forma concreta que pren la plataforma i el tipus de relació que s'estableix entre la pròpia plataforma, el productor i el consumidor. 

Entre els avantatges s'assenyalen (Lluís Carreras, "Pros i contres de l'economia col·laborativa, Indicador d'Economia, 14/5/2018):

  • optimització dels recursos disponibles, ja que aquest model de negoci representa una oportunitat per a moltes persones d'utilitzar béns i serveis a costos molt baixos que d'una altra manera no podrien utilitzar; 
  • beneficis mediambientals, ja que la reutilització i els serveis compartits contribueixen a la cura i sostenibilitat dels entorns; 
  • increment de l'oferta per als consumidors; 
  • desenvolupament d'una xarxa de microemprenedors que poden beneficiar-se d'aquest tipus d'iniciatives;
  • es deixa enrere l'hiperconsumisme, l'abús del crèdit i l'individualisme per donar pas al "tenir accés"; 
  • pot ser una bona alternativa en períodes en els que el treball fix es redueix o no existeix, i també per a les persones amb llocs de treball estacionaris (activitats de temporada); 
  • les plataformes col·laboratives afavoreixen la socialització ja que augmenten molt les possibilitats de contactar i interactuar.

Entre els inconvenients (Lluís Carreras, "Pros i contres de l'economia col·laborativa, Indicador d'Economia, 14/5/2018; CTESC - Generalitat de Catalunya, Posicionament del CTESC sobre l'economia col·laborativa, Barcelona, 2017): 
  • la manca de regulació pot provocar competència deslleial, ja que les condicions per operar són diferents entre els sectors tradicionals i les noves plataformes d'economia col.laborativa;
  • entre la competència deslleial hi ha sovint la dificultat de sotmetre el negoci a la mateixa fiscalitat que els negocis tradicionals;
  • desprotecció del consumidor, ja que la manca de regulació fa que quan es produeixen abusos, els consumidors estiguin indefensos; 
  • tot i que aquestes plataformes poden ser beneficioses a nivell individual o per a petites comunitats, també poden generar monopolis en què el benefici que abans percebien molts ara només quedi en mans d'un; 
  • resulta difícil per als usuaris d'aquestes plataformes conèixer totes les funcions i prestacions que se'ls faciliten, ja que aquestes creixen a gran velocitat i es veritablement complex estar al dia de totes les noves que van sorgint i de les que ens podem beneficiar;
  • especialment problemàtics són els aspectes laborals, ja que molts elements que apunten a la precarització dels treballadors vinculats a les plataformes: 
    • es traspassen els riscos de la plataforma ocupadora a les persones treballadores en termes de seguretat i salut, propietat dels mitjans de producció, costos associats a l’activitat, pèrdua de drets de
      protecció social, etc. 
    • la manca de contacte entre les persones treballadores dificultat l'organització sindical per a la defensa dels drets laborals, per
      a emprendre accions col·lectives i per a negociar convenis col·lectius. 
    • la dificultat per aplicar els convenis laborals als treballadors vinculats a les plataformes té com a conseqüència la reducció dels salaris i de les cotitzacions socials i suposa una disminució de la protecció i dels fons públics del sistema de
      Seguretat Social
    • es difumina la línia que separa el temps de treball del temps de gaudi, que en alguns
      casos pot dificultar la conciliació de la vida laboral, personal i familiar
    • la manca d’una normativa europea específica sobre EC genera incertesa sobre la llei aplicable, especialment pel que fa a les relacions laborals en els supòsits en que la seu social de l’empresa i la
      prestació de serveis es produeixen en diferents països
    • la multiplicació de gigworkers o treballadors/res esporàdics, normalment de baixa qualificació, que
      basen la seva relació amb el mercat laboral en treballs ocasionals, provoca la competència exacerbada entre les persones treballadores i una pressió a la baixa de les condicions de treball i salaris

A les PAU de juny de 2021 va sortir una pregunta sobre les problemàtiques sociolaborals que afecten els treballadors del sector de la logística, els repartidors o riders, encarregats del transport final als consumidors: els repartidors o “riders” són la darrera baula de la cadena logística. Són els encarregats de lliurar la mercaderia al consumidor. Aquest tipus de treballador, però, no gaudeix de contracte laboral sinó que treballa com a autònom, de manera que ha de fer front a totes les despeses derivades de l’acció de transportar la mercaderia (combustible, reparacions, assegurances, manutenció, etc.), resultant en un tipus de treball precari i de baixa remuneració.

La Comissió Europea ha aval·lat l'economia col·laborativa i considera que no es pot prohibir ni restringir de manera dràstica fora de casos excepcionals. Assenyala també que cal vetllar per un conjunt de qüestions com les següents (que són sovint difícils de precisar i que per això estant donant lloc a una notable conflictivitat):
  • la protecció dels consumidors o usuaris (però a hores d'ara la legislació no té en compte les transaccions entre consumidors i, per tant, caldria veure, en funció de diversos paràmetres (per exemple, la freqüència dels serveis prestats o el volum de negoci) quan algú esdevé "comerciant";
  • sobre la problemàtica laboral, caldrà establir quan efectivament s'estableix una relació laboral o no, que és, com hem vist més amunt, un dels temes més problemàtics;
  • sobre la fiscalitat, la Comissió diu que els estats han de procurar posar impostos semblants per activitats semblants i que les plataformes han de col·laborar amb les autoritats.

Sectors més afectats per l'economia col·laborativa segons el Parlament europeu (Briefing Noviembre de 2016 Una agenda europea para la economía colaborativa)

  • transport (Uber, BlaBlaCar...), 
  • distribució (Etsy, eBay...), 
  • allotjament (Airbnb, ShareDesk...), 
  • serveis i treball (Task Rabbit, Shareyourmeal, Elance...),
  • finançametn (Kickstarter, Kiva, Indiegogo...).