diumenge, 15 d’octubre del 2023

0.5.4. Reflexionar sobre el procés d'aprenentatge (Què he après i com ho he après?)

Reflexionar sobre el procés d'aprenentatge, en aquest cas sobre la realització d'una investigació, em serveix per fer-ho millor una propera vegada perquè ajuda a prendre consciència del que he fet bé i també a aprendre dels errors o de les dificultats que he trobat.

Es pot fer de manera fàcil responent el següent qüestionari. Fes-ho a la teva carpeta d'aprenentatge.

  1. Què he après ? Què m'ha aportat fer el treball, tant des del punt de vista dels coneixements concrets com des de la perspectiva d'aprendre a investigar ?
  2. Com ho he après ? Pensa en les motivacions, dificultats i oportunitats que has trobat al llarg del treball:
    1. Per què he triat el meu tema d'investigació ?
    2. Quines dificultats he trobat en les diferents fases de la investigació i com les he superat 
      1. En la formulació dels objectius específics i hipòtesis de treball
      2. En la cerca de bibliografia i el seu aprofitament per als objectius i hipòtesis
      3. En la cerca de bibliografia i l'elaboració del marc teòric
      4. En les fases del treball pràctic: localització de fonts, observació sistemàtica, validació d'hipòtesis, explicació
      5. En la redacció del treball
    3. Quines oportunitats d'aprendre coses noves he trobat en les diferents fases de la investigació i com les he aprofitat ? (les mateixes que l'apartat anterior)
    4. M'ha sigut útil la planificació que he fet?
  3. En quins altres contextos o ocasions em pot servir el que he après ?
  4. Què ha aportat el que he après a la meva manera d'entendre'm a mi mateix i d'entendre el món ?
Aquestes qüestions serveixen per a fer una reflexió pròpia. En el treball només hi posarem els elements més rellevants o aquells que ens pregunti el guió de treball (també hi ha treballs que no demanen cap reflexió sobre les tasques realitzades).