diumenge, 15 d’octubre del 2023

0.5.5. Redactar el treball (Com ho explico als altres?)

El resultat d'un treball es pot exposar de maneres diverses: amb un vídeo, amb un pòster, o amb un article de diari o de revista. Aquí es presenten tants unes consideracions generals com diferents models de textos per comunicar resultats. 

Consideracions generals

Per a qualsevol tipus de treball cal tenir en compte dues qüestions bàsiques pel que fa a la correcció lingüística del text:

  • En línies generals, es poden aplicar els criteris d'avaluació que s'apliquen a les proves de PAU d'història: en la redacció de qualsevol text cal vetllar per "la claredat conceptual; l'ordre lògic i el rigor en l'exposició; la capacitat d'argumentació, comprensió i comunicació dels coneixements; la riquesa del llenguatge (utilització del vocabulari específic de la història); la correcció gramatical; la presentació, la cal·ligrafia llegible" (en el cas del tdr, una tipografia llegible).
  • Cal vetllar també perquè el text s'atengui tothora a les normes ortogràfiques i gramaticals vigents en el moment de redactar el text, que en el cas del català són les de l'Institut d'Estudis Catalans, que és l'autoritat normativa, amb les variants que reconeix la Universitat de les Illes Balears per al català de les Illes i l'Acadèmia Valenciana de la Llengua per al valencià. En el cas del castellà l'autoritat normativa és la Real Academia Española, i per a les variants de l'Amèrica llatina l'Academia de la Lengua que correspongui (n'hi ha 22, a més de la RAE, integrades a la Asociación de Academias de la Lengua Españoal, amb obres com el Diccionario del habla de los argentinos o el Diccionario de colombianismos)

El Treball de recerca de Batxillerat


En un Treball de recerca de Batxillerat us heu d'atendre a l'estructura que l'Institut hagi establert. En aquests moments, l'estructura dels tdr de l'Institut Pla de l'Estany es pot relacionar fàcilment amb les diverses fases d'investigació que hem treballat, com es ve al quadre següent:

Esquema de la recerca                   -                    Esquema que ha de tenir un Tdr acabat




L'Informe






Font del text: Serveis lingüístics de la UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV, UOC, UVIC. Argumenta [en línia]. Barcelona: setembre 2006 [Data de consulta: dd-mm-aa]. Unitat 11. He de redactar un informe. Disponible a: <http://www.uab.cat/servei-llengues>.


Hi ha molts tipus d'informes, i, de fet, hi ha tants tipus d'informes com necessitats d'informar. Un informe bàsic hauria de tenir, però, els apartats següents, segons recomana el cpln (https://cpnl.cat):
  • Títol explicatiu que anuncia amb precisió
    el contingut i identifica el document. 
  • Introducció: on es presenta el tema investigat i els objectius de la investigació. Es pot començar amb una frase com ara "L’objectiu d'aquest informe és analitzar / comparar / descriure .... "
  • Desenvolupament o cos de l’informe: en què veiem dades obtingudes,
    resultats, informacions rellevants... És la part més important perquè s’hi analitzen,
    discuteixen i valoren els aspectes que ajuden a acomplir els propòsits de l’informe. 
  • Conclusions: si la introducció es planteja què es vol investigar (tema) i què s'espera d'assolir (objectius), les conclusions sempre s'explica el que s'ha trobat, i han d'estar estretament connectades amb la introducció. Cal expressar, per tant, els resultats de la recerca i, si escau, una proposta de resolució o d'actuació. Les conclusions es poden redactar de forma
    discursiva (informació organitzada en paràgrafs) o esquemàtica (llista de punts
    independents). 
Alguns informes tenen estructures o apartats específics, segons la seva finalitat: informes de laboratori, de progrés de la recerca, o informes tècnics (vegeu la bibliografia esmentada més amunt dels Serveis lingüístics de les universitats). Dos apartats afegits que sovint apareixen als informes són el de Metodologia (entre la Introducció i el Desenvolupament) i els Annexos (al final).

L'article científic i l'article divulgatiu


L'article científic és una forma estandaritzada de comunicar la recerca, que fan només els especialistes per als especialistes. L'article divulgatiu, en canvi, va dirigida al públic general. Vegeu l'estructura d'un i altre tipus i un conjunt de recomanacions per a redactar un article divulgatiu.




Com redactar un article divulgatiu:
  • Feu servir sempre un llenguatge planer i assequible i no doneu cap concepte per sobreentès.
  • El Títol ha de cridar l'atenció. Sovint és bo fer-lo en forma de pregunta
  • A la Introducció presenteu el tema de forma atractiva. Haurien de quedar clars el tema i la seva problemàtica (de què parlem?) i la seva importància per a la societat. Si pot ser, vinculeu-lo a problemes concrets o a notícies recents que siguin conegudes i que el nostre article hi aporti coneixement o interpretació.
  • En el Desenvolupament del tema destaqueu el que cregueu més rellevant per a un lector mig del que en un article científic posaríeu a l'estructura Metodologia - Resultats - Discussió. La part de la recerca que ens és més útil per a redactar aquest apartat és la que hem definit com a Explicació.
  • A la Conclusió destacarem allò que vulguem que un possible lector recordi de l'article.
  • Trieu alguna imatge que aporti informació i sigui visualment estètica.
  • A la Bibliografia poseu només una o dues referències que siguin molt bàsiques i que serveixin al lector per a "saber-ne més".