diumenge, 15 d’octubre del 2023

0.5.2. Fer recerca bibliogràfica per elaborar el marc teòric (Què en sabem del tema que investigo?)

1. Per a què serveix la recerca bibliogràfica ?

  • Per preparar els objectius específics i les hipòtesis de treball, que guien l'elaboració del treball
  • Per preparar el marc teòric: el marc teòric és el context en el qual se situa una recerca
    • Ens diu què se sap del tema que s'estudia
    • Proposa nous problemes o temes per investigar i possibles respostes
    • Permet valorar les aportacions de la recerca: són noves del tot? matisen o revisen conclusions de recerques anteriors? les refermen o contradiuen?
  • Al capdavall, una "teoria" és un conjunt d'afirmacions que intenten explicar algun aspecte de la realitat. En ciències naturals les teories sovint inclouen "lleis" que poden predir el que s'esdevindrà (la llei de la gravetat m'explica el que succeirà si llenço un objecte a l'aire). Rarament es poden establir lleis en història i en ciències socials, però sí construir models, conceptes o generalitzacions que permeten estudiar molts fenòmens particulars que tenen semblances o regularitats: el model de transició demogràfica, el capitalisme com a forma de funcionament d'un tipus d'economia, el Renaixement com a període amb determinades característiques artístiques, etc. En història fem servir el mot teoria per referir-nos a processos o fets d'abast prou diferent:
    • fets o processos molt força acotats: una teoria del caràcter del Franquisme, una teoria de les causes de la Guerra civil, ...
    • gran generalitzacions o processos: una teoria de la societat, la teoria de la transició del feudalisme al capitalisme, la teoria de la transició demogràfica, ...
    • a la segona meitat del segle XX es van formular grans explicacions de com funcionava la societat humana en el seu sentit més general, des de les formes de produir i organitzar-se políticament a les ideologies i les creences. Aquestes explicacions serien pròpiament els paradigmes de Thomas S.Kuhn i les van formular grans escoles de pensament en les quals treballaven molts professionals: sobretot el marxisme, l'escola dels Annales i el quantitavisme. Els historiadors i historiadores professionals sovint treballen amb diferents tipus de teories: un paradigma i generalitzacions o teories més acotades en funció dels problemes que estudien.


2. Com planifico la meva recerca bibliogràfica ?

Per fer una recerca bibliogràfica, primer l'he de planificar:

  • Els objectius específics i les hipòtesis de treball m'identifiquen quina informació necessito.
    • Per a dur a terme la cerca necessitaré identificar els termes o paraules clau.
  • És molt important especificar si necessito informació teòrica o, en canvi, de casos concrets (i en aquest cas cal especificar l'època  i l'espai geogràfic). Normalment necessito les dues: teoria i casos concrets
  • He de preveure els formats en què cercaré i conservaré la informació, tant per a fer la recerca com a per al producte final: text, hipertext, gràfic, vídeo, etc.
  • He de triar les fonts d'informació adients:
    • Per a tenir una visió global utilitzarem obres de referència i / o publicacions periòdiques divulgatives, i només puntualment monografies.
    • Per aprofundir en aspectes específics especialitzats caldrà utilitzar monografies i publicacions periòdiques especialitzades. El treball de recerca de batxillerat necessita d'informació específica especialitzada.


3. On faig la meva recerca bibliogràfica i com la porto a terme?

3.1. Llocs recomanats on fer cerca bibliogràfica

  • Per a consultar obres de referència i publicacions periòdiques divulgatives
    • Biblioteques
      • Biblioteca de l'Institut (catàleg)
      • Biblioteca Comarcal del Pla de l'Estany (Banyoles) (catàleg)
      • Biblioteca de Porqueres (el mateix catàleg que la Biblioteca Comarcal)
    • Enciclopèdia.cat (portal que recull les publicacions d'aquesta Fundació, amb molta presència de temes d'història, ciències socials i medi ambient; tot l'accés és digital) (accés)
      • Per alguns continguts d'Enciclopèdia.cat cal registrar-se (és gratuït)
    • Arxiu de la revista L'Avenç (cercador) (cal cercar la Revista a una biblioteca)
  • Per a consultar monografies i publicacions locals
    • Biblioteques: 
      • Les mateixes que el punt anterior
      • Arxiu Comarcal del Pla de l'Estany - biblioteca (biblioteques especialitzades de la Generalitat)
    • Publicacions
      • Revista de Banyoles (la trobareu a les biblioteques)
      • Quaderns del Centre d'Estudis Comarcals de Banyoles (els darrers números estan digitalitzats a la pàgina web del CECB)
      • Revista de Girona (hemeroteca digitalitzada)
      • RACÓ Revistes catalanes amb accés obert (revistes digitalitzades) (cercador)
      • Fons d'Història Local de Catalunya UAB (cercador)
  • Monografies i revistes especialitzades
    • Biblioteques
      • Biblioteca de la Universitat de Girona (catàleg)
    • Publicacions
      • RACÓ Revistes catalanes amb accés obert (revistes digitalitzades) (cercador)
      • Dialnet (digitalitzat en part) (cercador)

3.2. Fer la cerca

  • Cal mirar les possibilitats de cada cercador
  • En general:
    • si coneixem el document: el podem cercar per autor/a o títol
    • si no coneixem el document: cerca per paraula clau

3.3. Valorar els resultats de la cerca

  • Reviso els resultats de cada cerca (si hi ha molts resultats, revisem els primers)
    • He localitzat prou documents?
    • Els resultats em proporcionen la informació que necessito?
  • Fem una aproximació a la fiabilitat i actualització dels documents
    • Consta l’autoria a capçalera o al final del document. (Hi ha una persona reconeguda o experta...?)
    • La font de procedència és fiable ? (cercadors recomanats, institucions públiques o organitzacions privades reconegudes)
    • Consta la data de publicació? (a la capçalera, peu de pàgina, portada si és una revista o interior si és un llibre)
    • Si l’estratègia no ha donat resultats satisfactoris cal redefinir-la: acotar o ampliar el termes de cerca, buscar sinònims, combinar els termes de forma diferent...
  • Faig la selecció final: quins documents o informació trio de forma definitiva? 
  • Anoto les referències dels documents seleccionats per a poder demostrar les fonts consultades
  • Per emmagatzemar la informació que em proporcionen les fonts trobades:
    • Cal seleccionar, recollir, organitzar i elaborar informació escrita
    • Per emmagatzemar la informació triada: cal decidir on desar els texts, arxius, imatges, etc.
      que he seleccionat 

Activitat: fes la recerca de diverses referències bibliogràfiques:
  • dues referències de biblioteques
  • dues referències d'enciclopèdies o de la revista L'Avenç
  • dues referències de monografies o publicacions locals
  • dues referències de monografies o publicacions especialitzades
Si els articles o capítols de llibres es poden trobar a text complet a la xarxa, cal afegir l'enllaç
No es permeten pàgines web
Cal citar bé les referències i fer-les totes amb la mateixa estructura


Activitat: fes la recerca bibliogràfica tenint en compte els seus diferents apartats i anoten el procés i el resultat a la teva carpeta d'aprenentatge:
  • Planifica la recerca bibliogràfica
  • Explica com has fet la recerca
  • Valora'n els resultats
  • Evidencia que has emmagatzemat adequadament la informació que n'has tret


Activitat: emmagatzemar informació

Fer un esquema de la bibliografia seleccionada. Cada esquema ha d'incloure:
  • La referència ben feta de l'article o capítol de llibre del qual fas l'esquema
  • Idees ben jerarquitzades
  • Indicació de pàgines de les diverses idees
  • Resum de la informació de les idees que et són útils per al teu treball
  • Indicació de les pàgines on hi ha aquesta informació
  • Si hi ha cites literals, entre cometes i amb indicació de pàgina


(Font: bona part dels apartats de planificar la cerca i valorar els seus resultats són trets de forma literal o adaptada del treball d'Anna Blasco i Glòria Durban, Guia d’aplicació a l’aula de la 1a fase de la competència informacional. Model 3 fases. PAUTA de cerca per l’alumnat. Dificultat 8, 2011, i constitueixen una selecció dels que aporten aquestes autores)