Ciutat compacta i ciutat difusa
Es consideren ciutats compactes els nuclis urbans els habitants dels quals necessiten recórrer menys quilòmetres per als seus desplaçaments diaris i tenen, per tant, la seva població més concentrada en menys superfície. Tenen, per tant, densitats de població moderades o altes i sovint una notable barreja de funcions en el mateix espai (per exemple, funcions residencials i comercials o turístiques).Per contra, les ciutats disperses son aquelles en les que els desplaçaments es distribueixen en una superfície més gran. El creixement d'aquest tipus de ciutat és extensiu, ocupen molt d'espai, les densitats de població són baixes i sol mostrar una acusada segregació de funcions. L'exemple extrem d'aquest model de ciutat és l'anomenat sprawl, les grans conurbacions d'habitatges unifamiliars que s'estenen per tot el territori i que són molt freqüents al nord d'Amèrica, encara que en les últimes dècades també han proliferat a Europa i altres continents (Font: "Les ciutats compactes...)
La major part de professionals vinculats a l’ordenació del territori estan d'acord en indicar els desavantatges de la ciutat de baixa densitat: un major consum de sòl, d’energia i d’aigua; l’encariment dels serveis públics (com ara l’enllumenat, l’abastament d’aigua o la recollida d’escombraries); la segregació social, i l’augment de la mobilitat basada en el transport privat (Font: M.Jordi).Així, l'agència de l'ONU per a l'habitatge, ONU-Habitat, recomana el model de la ciutat compacta perquè diu que
- Una ciutat compacta està millor connectada, ja que pots arribar fàcilment a més llocs perquè es redueix la distància, la necessitat de l'ús de l'automòbil i s'acortan els temps i els costos del viatge.
- La ciutat compacta redueix el cost dels serveis com la recollida dels residus, el sanejament, la policia, l'abastament d'aigua, l'enllumenat públic i altres molts serveis.
- La ciutat compacta té a més beneficis econòmics, perquè les zones comercials i residencials no estan separades unas d'altres i, com a resultat, els llocs on la gent viu, compra i treballa són fàcilment accessibles, fet que genera dinamisme entre diverses activitats durant més hores al dia.
Tanmateix, també hi crítics cap a alguns aspectes de la ciutat compacta, ja que no queda clar que qualsevol augment de densitat de la població sigui positiu (per exemple, la gran motivació del Pla Cerdà fou l'higienisme, concretat en la lluita contra una densitat urbana que era la font de mals sanitaris i, també, socials) i no podem ignorar que les concentracions urbanes també generen els seus problemes: illes de calor, contaminació atmosfèrica, petjada d'aigua, expulsió d'activitats i serveis fora dels seus límits, eixamplament de la desigualtat social, tensions en la governança, etc.
L'Eco Compact City Network -una plataforma acadèmica que promou la ciutat compacta- va analitzar 88 barris europeus construïts els últims 25 anys que es podien considerar compactes i, a partir d'aquest estudi, va elaborar un primer guió de pautes típiques d'una ciutat compacta. Una dada aportada situa la densitat en 125 habitants per hectàrea. La de Barcelona és de 161 hab/ha, gairebé un 30% més. Això és bo perquè representa més compacitat o, contràriament, ja ha entrat en aquell tram de densitats que fa aflorar perjudicis? (Font: P.Torres)
(Text adaptat de diverses fonts: "Les ciutats compactes són més sostenibles que les disperses", sostenible.cat, 10/11/2019; M. Jordi, "Urbanització de baixa densitat a Catalunya. Debat", Anuari territorial de Catalunya 2004. Barcelona, p. 406-408; Onuhabitat.org; Pere Torres - Conseller tècnic de l'Institut Cerdà, "La ciutat compacta: sobreidealitzada?", coamb.cat, maig-agost 2010)
Alerta: el tema de la ciutat compacta i ciutat difusa surt relacionada normalment amb el medi ambient: veure l'apartat L.7.
- Àrea metropolitana: conjunt que formen una gran ciutat o ciutat central i les ciutats més petites que l'envolten, que es relacionen formant un sistema en el qual es produeix un intens intercanvi de persones, de mercaderies i de comunicacions. Com a resultat de la proximitat i dels nombrosos vincles que s'estableixen entre els diferents nuclis urbans, les administracions locals sovint s'ajunten en entitats d'àmbit metropolità per oferir serveis com els transports o el sanejament. Ex. el Greater London Council o l'Àrea Metropolitana de Barcelona. En les àrees metropolitanes, la ciutat central està especialitzada en les funcions comercial i de serveis, mentre que a la resta de ciutats hi predominen les funcions residencial i/o industrial. A la ciutat central també s’hi solen concentrar els centres de decisió política i econòmica.
- Conurbació: gran zona urbanitzada amb diversos nuclis centrals d'una importància igual o similar, però que poden tenir funcions diferenciades. Ex. el Randstad (ciutat de la Vora) o Deltametropool (Metròpolis del Delta) formada per diverses ciutats, entre elles les quatre més importants d'Holanda: Rotterdam, l'Haia, Amsterdam i Utrecht. També es pot considerar una conurbació la zona de Barcelona, ja que dins de l'àrea metropolitana de Barcelona efectivament hi ha una conurbació que inclou almenys Barcelona i els municipis de la primera corona metropolitana.
- Megalòpoli: seguit de conurbacions i àrees metropolitanes que van desenvolupant-se i relacionant-se fins a formar una extensíssima trama urbana que aplega, almenys, 20 milions d'habitants. Ex. l'àrea de la costa oriental dels Estats Units que va des de Boston fins a Washington, passant per Nova York i Filadèlfia, que constitueix un territori de prop de 800 km de llargada, amb uns 60 milions d'habitants i una gran continuïtat de les zones urbanitzades, on s'estableix una divisió de funcions: Washington és la capital político-administrativa, Boston és el centre artístic i cultural i Nova York, la capital financera. Un altre exemple és el de la megalòpoli que va de Tòquio a Kobe, al Japó, amb 450 km de longitud
- Urbanització: la ciutat central creix i l’entorn rural immediat perd població.
- Suburbanització: fenòmen detectat a partir de la dècada de 1940 als EUA i més tardanament a Europa (1960s) amb el qual es produeix una potent urbanització de la perifèria urbana i d'espais rurals propers a les ciutats fins el punt que aquestes perifèries i els espais centrals de la ciutat es veuen relligats físicament per edificacions i infraestructures i després guanyen fis i tot coherència funcional, de manera que tots els espais passen a formar part del mateix sistema urbà (aquestes àrees s'anomenen àrees suburbanes i cal no confondre-les amb les suburbials). Aquests nous espais que creixen solen rebre el nom de "corones metropolitanes". La suburbanització podia implicar la pèrdua de població de la ciutat central.
- Desurbanització: la davallada de població de l’àrea central i de les corones és tan acusada que hi ha una pèrdua absoluta de població a l’àrea urbana. Al mateix temps, creix l’ocupació i la població en una àrea de 50 a 120 quilòmetres del centre, on predominen les ciutats satèl·lit.
- Alguns autors plantegen aquests fenòmens com processos successius: (1) urbanització, (2) suburbanització, (3) desurbanització, als quals seguiria també (4) la reurbanització
- Contraurbanització Concepte molt semblant a la desurbanització, que posa l'èmfasi en el procés generalitzat de creixement de centres urbans menors i fins i tot de zones rurals. Es tractaria d'un procés de desconcentració poblacional, a la inversa del procés històric de la urbanització, i aquí es tractaria d'un transvasament de població des dels grans nuclis urbans cap a les àrees rurals
- L'urbanització d'àres allunyades dels nuclis urbans crea un paisatge que és una combinació d'espais urbans i rurals. Aquestes àrees s'anomenen àrees rururbanes, i la rururbanització es defineix com el procés que implica la conversió dels espais agrícoles en residencials per part de la població que cerca una alternativa a les concentracions urbanes (la rururbanització és un procés semblant a la suburbanització però més allunyat dels espais centrals de la ciutat).
- Reurbanització: es dóna en els casos d’èxit en la revitalització dels centres urbans
- Xarxes urbanes d'Europa
- Mapa per imprimir. Xarxes urbanes (1) Europa
- Mapa Los grandes ejes europeos (McGrawHill)
- Los grandes sistemas urbanos europeos (recursosacademicos.net)
- Les ciutats en un món global (Blog de Josep M. Bofarull)
- Xarxes urbanes d'Espanya
- Mapa per imprimir. Xarxes urbanes (2) Espanya
- El fenòmen urbà a Espanya i Catalunya (educaciodigital.cat) (sobretot diapositiva 13)
- Atlas Áreas urbanas de España (Ministerio de Transportes) (consulteu sobretot la pàgina 9)
- Com podem definir una megaurbs?
- Quina ha estat l'evolució en la localització geogràfica de les megaurbs?
Mapping the World's New Megacities in 2030 https://t.co/d8grZW0gRI
— Genís Barnosell (@GenisBarnosell) November 5, 2022
Les ciutats globals. A partir de la lectura dels materials següents, respon:
- Què és una ciutat global ?
- Quines són les ciutats més ben situades en els rànquings de les ciutats globals ?
- Quines diferències hi ha entre les megaurbs i les ciutats globals ?
- Com estan situades les ciutats espanyoles entre les megaurbs i les ciutats globals ?
The Global Cities Index (GCI) measures how globally engaged cities are across five dimensions: business activity, human capital, information exchange, cultural experience, and political engagement. The Index seeks to quantify the global connectedness of a city and assess the competitiveness of 156 cities across these five dimensions by considering factors such as the city’s market dynamics, education levels, information access, culture and entertainment options, and presence of international civic organizations.
The Global Cities Outlook (GCO) is a forward-looking evaluation of how the same cities are creating conditions for their future status as global hubs. This is measured across four dimensions: personal well-being, economics, innovation, and governance. We use 13 indicators to evaluate the city’s potential for long-term success, such as healthcare, inequality, ease of doing business, infrastructure development, and investment.
