29 de desembre 2023

L'esclavitud al segle XIX

Aquesta pàgina forma part de la secció d'Història del Món Contemporani de 1r de Batxillerat



"No sóc un home i un germà?"
Medalla oficial de la British Anti-Slavery Society, 1792 (Viquipèdia). 

El segle XIX va ser el segle de l'abolició de l'esclavitud a bona part del món. Les primeres abolicions de l'esclavitud es van produir en el marc de les revolucions de finals del segle XVIII. El 1791 una revolta d'esclaus a la colònia francesa de Saint Domingue (avui Haití) va proclamar l'abolició de l'esclavitud, si bé no va poder consolidar aquesta situació fins el 1804, quan va aconseguir independitzar-se de França. En el procés, la Convenció Nacional havia reconegut l'abolició de Saint Domingue el 1803 i l'havia estès a totes les colònies franceses a inicis de 1794, però Napoleó la va restaurar el 1802. Ell mateix va prohibir el tràfic d'esclaus el 1815, però l'abolició estricta de l'esclavitud als territoris francesos no es produiria fins el 1848.

Als EUA, tots els estats del Nord van abolir l'esclavitud entre la independència i el 1805. El 1807 el govern federal en va prohibir el tràfic, però l'esclavitud quedaria com una "institució peculiar del sud" que no seria abolida arreu de la federació fins el 1865.

El tràfic d'esclaus va ser abolit pel Regne Unit el 1807 i es van dedicar vaixells de guerra a interceptar-ne el tràfic a l'Atlàntic, fet que progressivament va estrangular l'esclavitud a Amèrica, que va anar essent prohibida per les repúbliques americanes en un llarg lapse de temps que s'allargaria fins el 1888. A l'Àfrica i a l'Àsia, el procés abolicionista seria molt més complex. A molts llocs del món, igualment, el treball esclau va ser substituït per treball servil.

Malgrat la creixent pressió abolicionista, però, la qüestió és que el segle XIX van ser un segle netament esclavista en bona part del món. La qüestió és que, en general, les tradicions legals i religioses d'arreu justificaven l'esclavisme. En el cas d'Europa, aquesta era una tradició que es remuntava al món antic, però tant l'islam com el budisme tenien també les seves argumentacions favorables. 

Imatge: esclavistes àrabs porten esclaus capturats al centre de l'Àfrica cap als ports de la costa est, que solia ser el punt d'exportació cap a l'Índic. A l'esquerra, un dels traficants assassina una esclava que no pot caminar més. Gravat fet a partir de les notes de l'explorador i missioner David Livingstone. Publicat a Horace Waller: The last journals of David Livingstone in Central Africa, from 1865 to his death. London, 1874; procedent de la Viquipèdia que l'ha pres de la NYPL

Al costat de les justificacions antigues, hi va haver un evident interès econòmic en la pervivència de l'esclavisme que, a molts llocs, per tant, no va ser una residu del passat sinó un aspecte de la nova economia mundialitzada de l'època moderna i contemporània. Els interessos econòmics anaven des dels propietaris de les plantacions americanes, que no creien que els seus conreus fossin rendibles amb mà d'obra lliure, als mercaders o als regnes africans d'Aixanti i Dahomey que se n'enriquien. En definitiva, el tràfic d'esclaus fornia una densa xarxa d'interessos que va fer que l'esclavitud fos un enorme negoci durant bona part del segle XIX, i que en algunes regions, com a Aràbia, es perllongà fins a la Primera Guerra Mundial i fins i tot més enllà. 

Al mateix temps, tenir esclaus era una "forma de vida": una evidència de l'estatus social del propietari que es justificava amb tota mena de raons legals, religioses, racials, tradicionals i fins i tot com a situació social beneficiosa per a l'esclau o l'esclava, com els intel·lectuals indis que a mitjans del segle XIX argumentaven, davant la pressió britànica per l'abolició, que alliberar les esclaves domèstiques era condemnar-les a la misèria i la prostitució.

L'esclau, ens diu el diccionari, és la persona "que està sota el domini absolut d’un amo, que no és de condició lliure", però a diverses regions del món l'esclavitud incloïa una gamma de situacions amb graus diversos d'autonomia, de manera que l'esclavitud estricta era difícil de distingir del treball forçat o servil, ja que la dependència tradicional, els contractes o els lligams per deutes d'aquest treball forçat o servil sovint eren d'una duresa extraordinària.

Les fonts de les quals provenien els esclaus i esclaves van continuar essent les de sempre: fonts interiors a les pròpies societats (per exemple, per deutes) o fonts externes a les societats esclavistes, ja fos per la guerra (normalment, la captura dels vençuts) o per la captura en societats més dèbils tecnològicament. 

Als segles XVIII i XIX l'origen de la majoria d'esclaus va ser la població negra de l'Àfrica. El tràfic d'esclaus va afectar bona part del continent, i especialment a les seves zones equatorials i tropicals, àrees de les selves i les sabanes, amb especial concentració, per una banda, a la costa oest equatorial i tropical i, per altra banda, a la costa est, als actuals estats de Moçambic, Tanzània i Madagascar (Font del mapa: Warren Whatley 2022).

Pel que fa al destí d'aquests esclaus, una gran part van romandre a Àfrica mateix. Dels que van ser traslladats a altres continents, la gran majoria ho va ésser a través del tràfic transatlàntic, que va suposar aproximadament el 72% de tot el tràfic exportador de l'Àfrica entre 1500 i 1800 i el 60% durant el segle XIX. Al costat del tràfic transatlàntic, cal comptar també el tràfic transsaharià i el derivat a l'Oceà Índic.



Comerç d'esclaus fora de l'Àfrica, 1500-1900. Font: Portal web de les Nacions Unides, International Decade for People of African Descent, 2015-2024, que el treu de David Eltis and David Richardson, Atlas of the Transatlantic Slave Trade, New Haven, 2010.


Esclavitud i tràfic d'esclaus a l'interior de l'Àfrica

Els mercats interns d'esclaus a l'Àfrica són molt més desconeguts que els externs i difícils de quantificar, però, segons estudiosos com Paul E. Lovejoy, van ser tant importants o fins i tot més que els externs. Al segle XIX, aquests mercats van esdevenir més dinàmics, en part per la creixent pressió abolicionista. Per exemple, el desenvolupament de l'economia de plantació a la costa oest africana responia en part a les dificultats d'exportació i, en canvi, a una major facilitat de fer servir la mà d'obra esclava en una zona més propera a les regions d'esclavatge i no sotmesa a la pressió naval britànica. 

A molts llocs, però, hi va haver un creixement dels mercats interns d'esclaus sense vincles importants amb el que passava a l'exterior. El factor fonamental d'aquests mercats interns sembla ser la consolidació dels estats islàmics sorgits de la jihad, un fenomen que va arrencar al segle XVII i que es va mantenir actiu fins a la intervenció europea a finals del segle XIX i que va afectar sobretot la sabana nord africana, des de Senegal i Gàmbia, a l'oest, al mar Roig, a l'est. La dinàmica d'expansió territorial, de guerres, de construcció d'una jerarquia de dependències entre els diferents territoris, i l'exigència de la puresa religiosa, van ampliar les fronteres de l'esclavatge, tant cap a l'interior del continent com a l'interior de les mateixes societats afectades pel moviment. Així, els orígens de l'esclavatge podien ser les guerres (tant contra altres poblacions musulmanes com no musulmanes), els tributs que es pagaven a califats més potents, les ràtzies amb l'objectiu explícit d'aconseguir-ne, o les condemnes per resistir-se a la reforma religiosa [imatge: mercat d'esclaus a Khartum (capital actual del Sudan) a la dècada de 1870, dins J Ewing Ritchie (1876) The life and discoveries of David Livingstone (Pictorial ed.), London: A. Fullarton, imatge provinent de la Viquipèdia, que l'ha pres de la col·lecció digital de la NYPL]

En aquestes regions, la població esclava va arribar a suposar entre el 30 i el 50% de la població total (i el 80% en llocs concrets), de manera que es va construir un veritable mode de producció esclavista. Els esclaus eren, per tant, una mercaderia en ells mateixos (tant per als mercats interns com per als externs), mà d'obra per a les plantacions (normalment per a l'exportació, per exemple, de cacauets) i mà d'obra per a la producció interna. Tot això en un moment en què els europeus gairebé no havien iniciat la penetració cap a l'interior del continent.

El comerç transsaharià


Tradicionalment es tractava d'una esclavitud dedicada al treball domèstic i al treball agrari cap al nord d'Àfrica i el Proper Orient, amb una gamma d'estatus diferents, des de l'esclavitud estricte a diverses variants de treball servil. Molt bona part d'aquest territori formava part de l'Imperi Otomà

Al segle XIX, l'esclavatge es va revitalitzar per l'intent dels estats de la zona (el propi Imperi Otomà o algunes de les seves regions pràcticament independents com Egipte i Oman) de construir exèrcits basats en esclaus negres subsaharians. A la mateixa època, el creixement europeu va revitalitzar també el tràfic amb tot el Nord d'Àfrica i el Proper Orient i en aquestes regions es va produir una nova demanda de mà d'obra esclava. Per exemple, a Egipte per a conrear cotó per a l'exportació.
 
Aquest tràfic, que provenia sobretot de la zona dels actuals Sudan i Etiòpia, devia tenir el seu moment àlgid a la dècada de 1870, i al llarg del XIX el conjunt d'esclaus venuts al Nord d'Àfrica i al Proper Orient podria ser al voltant d'1.700.000 o 2.000.000 de persones, un notable increment en relació al segle XVIII, quan s'havien assolit les 900.000 persones. També alguns estats islàmics de l'Oest, com ara el califat de Sokoto, van ser molt actius en el tràfic transsaharià.

No hi va haver un moviment abolicionista autòcton prou potent i va ser la creixent pressió britànica el que va fer que s'anessin promulgant mesures que limitaven o prohibien el comerç d'esclaus, sobretot vers 1877, si bé aleshores sovint l'esclavitud va ser substituïda per treball depenent. A la Península Aràbiga, l'esclavitud es va mantenir fins ben entrada la dècada de 1960 (Imatge: mapa de l'Imperi Otomà el 1862; font: Viquipèdia).

L'Oceà Índic

Tradicionalment dominava l'esclavitud domèstica, sovint femenina, i per al treball agrari. Arreu, l'esclavatge estricte convivia amb formes variades de treball servil, del qual no sempre era fàcil distingir-lo. Especialment a la Índia es confonia amb el sistema de castes.

Al segle XIX es van donar una gran varietat de situacions, amb l'esclavitud domèstica com probablement la més important (sovint femenina, a vegades per a concubinatge, i també masculina com a eunucs), si bé també es troba esclavitud agrària i militar. 

Es compta que el segle XIX va viure també una expansió del tràfic d'esclaus, sobretot entre 1840 i 1880, provinents sobretot de l'est d'Àfrica, i els mercaders europeus van substituir progressivament als islàmics. Pel que fa als destins, a l'actual Sri Lanka (Ceilan), els britànics van començar a desmantellar l'esclavitud el 1816, però en general aquesta es va mantenir, inclosa la Índia britànica, on, malgrat que la Indian Slavery Act de 1843 va prohibir-ne el tràfic, no va acabar amb l'esclavitud, ni entre els propis britànics ni entre els elits índies. tant per als domèstics com per als esclaus agraris (més aviat els va camuflar com a servents). Per altra banda, les plantacions desenvolupades a l'Índic pels europeus, especialment pels francesos, van atreure uns 200.000 esclaus africans al llarg del segle XIX, i per al conjunt del segle XIX es compta que van ser uns 530.000 els esclaus africans venuts a l'Índic, per uns 400.000 del segle XVIII (mapa: procedència geogràfica dels esclaus africans dirigits cap a l'Índic, xifres acumulades de 1400 a 1900; font: Nunn & Wantchekon, 2011).

Al llarg del segle XIX es continua detectant un cert tràfic provinent de l'Àsia central (menor que l'africà) i processos d'esclavatge de població local en moments de grans dificultats econòmiques, quan, per exemple, els desesperats es venien a ells mateixos o als seus familiars. Potser aquest procés intern va ser el més important al segle XIX.

El comerç transatlàntic
 
El comerç transatlàntic es va iniciar a mesura que els europeus anaven controlant porcions del continent americà i va tenir un creixement imparable durant tres segles. No es va tractar, però, de la importació a Amèrica d'unes formes de relacions socials noves, sinó que l'esclavitud feia segles que era coneguda a Amèrica i les primeres formes d'esclavitud europees a Amèrica van consistir en el control de les formes i de les xarxes esclavistes ja existents.

Mentre la població indígena descendia i oferia una tenaç resistència a ser esclavitzada, les necessitats creixents de mà d'obra van fer decidir els europees a importar massivament mà d'obra esclava des de l'Àfrica. A diferència del tràfic comercial transsaharià, dominat en bona mesura pels musulmans, aquest tràfic transatlàntic va ser genuïnament europeu i amb destí a territoris controlats pels europeus, si bé va comptar sempre amb els regnes africans com a subministradors, ja que els europeus no van controlar el continent africà fins a finals del segle XIX. Segons Paul E. Lovejoy, el comerç transatlàntic va suposar al segle XVI l'exportació de vora 300.000 persones de l'Àfrica (un 30% del total), de més d'1.300.000 al segle XVII (el 60% del total) i de més de 6.000.000 al segle XVIII (el 82,4% del total). Aquesta època que va del segle XVI al XVIII és coneguda per la historiografia del tema com a l'època de la "primera esclavitud americana" (malgrat, com s'ha dit, l'existència prèvia de l'esclavitud a Amèrica). El treball esclau va ser dedicat a les plantacions de sucre i tabac, però també a moltes altres ocupacions: oficis, altres activitats urbanes, treball domèstic, construcció, etc.

La "segona esclavitud" al món atlàntic es refereix a la renovada expansió que va experimentar l'esclavitud, amb característiques capitalistes modernes, a les societats esclavistes del segle XIX, i sobretot les del sud dels EUA, el Brasil i el Carib espanyol (especialment Cuba). Es va donar entre 1808 i 1888, precisament quan l'abolició del tràfic transatlàntic d'esclaus es va imposar progressivament i va implicar l'exportació cap a Amèrica d'uns 3.500.000 esclaus. El creixement de les noves plantacions i la "segona" esclavitud va anar paral·lel a la crisi d'algunes "velles" plantacions, com les de sucre de la colònia francesa de Saint Domingue (avui Haití) que es va independitzar i va abolir l'esclavitud, les de cacau de la zona de l'actual Venezuela, o les de tabac de Virginia. Aquestes dades són una mica diferents de les de Paul E. Lovejoy però serveixen per mostrar una distribució aproximada entre les diferents regions:



Font: Pieter Emmer , « The Atlantic Slave Trade », Encyclopédie d'histoire numérique de l'Europe [online], ISSN 2677-6588, published on 05/02/21 , consulted on 22/12/2023. Permalink : https://ehne.fr/en/node/21292 

Les noves característiques es refereixen sobretot a l'ús de nova maquinària a les plantacions i per al transport, venda al mercat mundial i/o per a la indústria moderna, i al desenvolupament de ciutats amb característiques modernes (sobretot en el cas del sucre i el cotó i menys en el tabac brasiler)
Les plantacions de sucre van adoptar noves tecnologies en pràcticament totes les seves activitats. Els esclaus treballaven segons una estricta gestió del temps, sovint amb campanes i rellotges. El transport modern, que incloïa ferrocarrils i vaixells de vapor, transportava les mercaderies de les plantacions a les ciutats portuàries i d'allà als mercats globals. La venda als mercats globals obligava a tenir mitjans de comunicació moderns per a conèixer les fluctuacions de preus, i d'aquí, el desenvolupament dels diaris i del telègraf. Els sistemes bancaris i de crèdit també es van reorganitzar i modernitzar per al finançament dels negocis. Fins i tot la "petita modernització" -la producció de tot tipus d'equips relacionats (des de carros a matxets fins a caixes)- va millorar la seva eficiència. En resum, el sucre va ser clarament el motor de la revolució industrial a les Amèriques tropicals i subtropicals (adaptat de M.Zeuske, "The second slavery in Americas",dins Damian A. Pargas & Juliane Schiel, eds., The Palgrave Handbook of Global Slavery)
Al Carib l'expansió es va donar amb plantacions de sucre (canya de sucre), cafè i tabac. A Cuba, l'economia de plantació va anar aparellada amb al desenvolupament de ciutats modernes, en connexió amb l'economia global i atlàntica, i va provocar el desenvolupament de moderns mitjans de comunicació (ports, ferrocarrils, línies navilieres i de vapor, diaris) i el desenvolupament de les refineries de sucre i altres innovacions tecnològiques. Els esclaus van provenir, a tot el Carib, de l'Àfrica, transportats de manera il·legal i esquivant el bloqueig britànic, en un "comerç" molt arriscat però per això molt lucratiu si s'aconseguia fer la travessa amb èxit. L'esclavitud es va prohibir a Puerto Rico el 1873 i a Cuba el 1886.
  • Vegeu la importància de l'esclavitud a Espanya i Catalunya a l'apartat La societat (1700-1939) dels apunts d'Història de 2n de Batxillerat
Al Brasil es van desenvolupar sobretot les plantacions de cafè amb l'obertura de noves terres de conreu, si bé la industrialització de l'economia (per exemple, amb l'aplicació al transport dels nous mitjans de transport) no es va desenvolupar fins després de 1860. Els esclaus provenien, com al Carib, del tràfic il·legal des de l'Àfrica però també d'un intens tràfic intern, sobretot a partir de 1850, quan es va acabar el tràfic a través de l'Atlàntic i els esclaus disponibles es van anar concentrant a les regions on hi havia les plantacions més dinàmiques. 
 
Als Estats Units, l'esclavitud va anar aparellada amb el control de noves terres, al Sud del país, que van resultar molt fèrtils per al conreu del cotó (i en algunes zones, de canya de sucre). Aquestes plantacions van estimular una massiva expansió de l'agricultura basada en el treball esclau, l'origen del qual va ser el Carib (de manera il·legal) i, sobretot, el propi mercat intern, ja que la importació va ser prohibida el 1808. Així, entre la Revolució Americana i la Guerra de Secessió, vora 1.000.000 d'esclaus va ser transportat des de Virginia i Maryland, a l'est, vers el "sud profund", especialment Mississipi i Lousiana. Les plantacions van anar incorporant les noves tecnologies, però, sobretot, el cotó conreat amb treball esclau va ser una de les bases fonamentals de la moderna indústria tèxtil, tant la britànica com la nordamericana. L'esclavitud va esdevenir, així, una "institució peculiar" del Sud, fins a la seva abolició amb la Guerra de Secessió, el 1865 -ho podeu comprovar situant les dades del quadre del costat en el mapa adjunt.



Els EUA en 1859-60, Font Viquipèdia


Algunes conseqüències de l'esclavitud sobre l'Àfrica
  • El primer efecte de l'esclavitud va ser crear un enorme patiment en milions de persones, angoixa, por i incertesa sobre la pròpia vida i la dels familiars i amics, impossibilitant el lliure desenvolupament de qualsevol perspectiva de vida mínimament estable.
  • L'esclavitud va provocar una dràstica reducció de la població. El 1850, la població d'Àfrica era d'uns 50 milions de persones i es calcula que sense el tràfic transatlàntic hauria pogut arribar als 100 milions. Per tant, el tràfic podria haver implicat una pèrdua de població del 50%.
  • La manca de mà d'obra a l'Àfrica també va afectar la producció i va influir en el llarg termini en el desenvolupament d'aquells països més afectats per la pèrdua de població.
  • L'esclavitud va afavorir la guerra i la violència i, en general, la inestabilitat política de les zones afectades, fent més difícil el creixement econòmic i la seguretat de les persones.
  • El tràfic d'esclaus va prioritzar l'esclavatge d'homes per sobre de les dones i per tant va causar una greu desequilibri de sexes. Va deixar a Àfrica moltes més dones que homes i això va tenir conseqüències com ara que va afavorir la poligàmia. També va donar més pes a les dones en la força de treball i en les decisions familiars en les zones més afectades pel tràfic.
  • L'esclavitud va iniciar una llarga etapa d'història de l'Àfrica caracteritzada per la dependència de l'exterior, que va continuar amb el colonialisme.

____________________________________________________________________________

Propostes de treball

  1. La història sempre és canvi i continuïtat. Sistematitza la informació anterior posant èmfasi en quins elements de continuïtat amb el passat immediat va tenir l'esclavitud del segle XIX i quins elements de canvi.
  2. Quines raons van provocar que, malgrat la pressió abolicionista, el segle XIX continués essent un segle esclavista ?
  3. Intenta unificar les xifres disponibles i fes una història numèrica de l'esclavitud.
  4. Llegeix l'article de Mark Cartwright, "Vida en una plantació de sucre colonial", de la World History Encyclopedia en català, i explica com era la vida d'un esclau a les plantacions de canya de sucre del Brasil.
  5. Llegeix l'informe "Reducir a la esclavitud", de Nelly Schmidt per a la UNESCO, dedicat al tràfic transatlàntic d'esclaus (també disponible en anglès i francès) i anota informació sobre:
    1. En quines condicions es feia el trànsit de l'Atlàntic i quines conseqüències tenia per als esclaus transportats?
    2. Què eren els "Codis negrers" i com van ser aplicats?
    3. Quines formes de resistència van mostrar els esclaus als seus llocs de destí?
  6. S'ha plantejat la possibilitat d'indemnitzar els descendents dels esclaus i també el conjunt dels països africans per haver soferts l'esclavitud. Per exemple, el novembre de 2023, el president de Ghana, Nana Akufo-Addo, va afirmar, en el marc d'una reunió de la Unió Africana, que "tot el període de l'esclavitud va significar que el nostre progrés econòmic, cultural i psicològic es va veure oprimit" i que "és un assumpte que el món ha d'afrontar i que no pot continuar ignorant". L'ONU ha avisat que no és una qüestió fàcil a causa del temps que ha passat i per la dificultat d'identificar tant als culpables com les víctimes. Sembla que Akufo-Addo ho va plantejar com una qüestió d'una agressió europea a l'Àfrica, ja que només va criticar el tràfic transatlàntic i reclamava excuses oficials de les "nacions europees". Amb tot el que ja saps, qui hauria de donar excuses i indemnitzar les víctimes? I qui hauria de rebre les indemnitzacions ?
  7. Repassa les conseqüències de l'esclavitud a l'Àfrica i reflexiona: com hauria pogut ser la història de l'Àfrica sense l'esclavitud?

______________________________________

Bibliografia
  • C.A.Bayly, El nacimiento del mundo moderno, 1780-1914, SXXI Editores, 2010
  • Yves Bénot, "De la trata de esclavos al subdesarrollo", dins Doudou Diène, coord. De la cadena al vínculo: una visión de la trata de esclavos, UNESCO, 2001
  • Graziella Bertocchi, The legacies of slavery in and out of Africa. IZA J Migration 5, 24 (2016)
  • Jenny Bourne, Slavery in the US, pàgina web de l'Economic History Association, sd.
  • Pieter Emmer , « The Atlantic Slave Trade », Encyclopédie d'histoire numérique de l'Europe [online], ISSN 2677-6588, published on 05/02/21 , consulted on 22/12/2023. Permalink : https://ehne.fr/en/node/21292
  • Hervert S. Klein, "The Internal Slave Trade in Nineteenth-Century Brazil: A Study of Slave Importations into Rio de Janeiro in 1852", Hispanic American Historical Review (1971) 51 (4): 567–585
  • Paul E. Lovejoy, Transformations in slavery : a history of slavery in Africa, Cambridge, CUP; 2000
  • Nathan Nunn, "The Long-Term Effects of Africa's Slave Trades", The Quarterly Journal of Economics, Vol. 123, No. 1 (Feb., 2008), pp. 139-176
  • Nathan Nunn i Leonard Wantchekon. “The Slave Trade and the Origins of Mistrust in Africa.” American Economic Review 111, no. 7 (2011)
  • Damian A. Pargas & Juliane Schiel, eds., The Palgrave Handbook of Global Slavery throughout History, Palgrave Macmillan, 2010
  • Portal web de les Nacions Unides, International Decade for People of African Descent, 2015-2024 (mapa procedent de David Eltis and David Richardson, Atlas of the Transatlantic Slave Trade, New Haven, 2010)
  • Warren Whatley, "How the International Slave Trades Underdeveloped Africa", The Journal of Economic History, Vol. 82, No. 2 (June 2022). El seu mapa es basa en l'article de Nunn i Wantchekon.