Durant el segle XIX i també a inicis del segle XX, bona part del gust artístic va estar dominat pel que s'anomena l'art acadèmic, que va anar evolucionant, però sempre amb retard en relació als canvis que tenia l'art en aquest període. L'art acadèmic o academicista tenia el seu origen al segle XVII i sempre havia estat discutit poc o molt, però el seu monopoli va ser posat de manera creixent en qüestió al llarg del segle XIX, a mesura que augmentava el públic capaç de comprar obres d'art, i sobretot, fou discutit al segle XX, amb el triomf creixent de les avantguardes, quan va arribar a ser considerat un art tòpic, conservador i pompós. Cal no oblidar que molts dels avantguardistes es van formar en l'acadèmia i la seva obra s'ha d'interpretar com un trencament de la seva tradició. Salvador Dalí, per exemple, va ser expulsat el 1926 de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando -l'Acadèmia per excel·lència de l'art espanyol- per dir al tribunal que l'havia d'avaluar que no era competent per a fer-ho.
L'art acadèmic es caracteritzava, en primer lloc, pel respecte a la jerarquia de gèneres (de més a menys noble, se situava la pintura alegòrica, la històrica, el retrat, la vida quotidiana, el paisatge, les marines, la pintura d'animals i la natura morta), que es corresponia amb una jerarquia de formats, de més gran a més petit. I, en segon lloc, per un conjunt de qüestions formals, com la primacia del dibuix sobre el color, la idealització del cos humà i la imitació dels antics, i la priorització del treball al taller sobre l'exterior. Calia, finalment, seguir un procés de rigorosa formació i el respecte estricte de les regles.
En el context actual, l'art acadèmic torna a ser estudiat (malgrat que, en general, continua absent de la majoria d'històries de l'art) i a ser revaloritzat en el mercat.
Aquí se segueixen els estils més destacats dels segles XIX i XX.
El Neoclassicisme emergeix a la segona meitat del segle XVIII com a reacció als “excessos” del barroc i del rococó i exerceix la seva influència fins a la primera meitat del segle XIX. S’inspira en la tradició grecoromana per establir unes normes establertes a partir de les quals desenvolupar la creació artística (“academicisme”). Coincideix amb la l’esperit racionalista de la Il·lustració, que rebutja el barroc i, sobretot, el rococó, per decorativistes. L’arquitectura neoclàssica va tenir èxit sobretot als EUA i a França. També la pintura i l’escultura van rebre la influència neoclàssica i van cercar l’ordre i l’equilibri que consideraven que aportava l’art grec i romà. A Espanya van destacar els escultors catalans Damià Campeny i Antoni Solà. En pintura, Goya fou influït pel neoclassicisme alhora que reflexa els primers elements romàntics.
Damià Campeny, Lucrècia (alçada 130 cm.) i La mort de Cleòpatra (alçada 138 cm.), al MNAC (bronzes fosos a partir d'originals en guix). Ambdues "traspuen un inequívoc romanisme deutor del pathos classicista i transmeten a l'espectador un dramatisme contingut i una voluntat de recuperar el sentit ètic de les accions que protagonitzen" (imatges i text: MNAC)
El segle XIX.
El romanticisme neix a la primera meitat del segle XIX com a exaltació vitalista disposat a explorar nous temes i noves formes d’expressió contra el càlcul i les normes neoclàssiques, i sovint va idealitzar el passat amb la seva pintura històrica. A mitjans de segle, el realisme va rebutjar la idealització romàntica i va cercar de reflectir les realitats pròximes i quotidianes. A finals de segle, l’impressionisme i el post-impressionisme van explorar la representació de la llum i es van obrir encara a nous temes. A mesura que avançava el segle, es va eixamplar la distància entre l’art oficial i els artistes que afirmaven la seva independència, encara que depenien de la burgesia per a vendre les seves produccions.
En arquitectura, l’historicisme recreava estils anteriors, amb noves tècniques constructives, i va destacar el neogòtic. També es van usar cada vegada més nous materials, sobretot en l’arquitectura del ferro. L’urbanisme volia planificar la ciutat per ordenar-la i modernitzar-la. A finals de segle, el modernisme (art nouveau, modern style, ...) va deixar de concebre l’edifici com un bloc tancat de plans i arestes per obrir-se a l’exterior amb línies ondulants i motius orgànics, i va tenir molta importància també en les arts decoratives. En canvi, l’escola de Chicago va erigir els primers gratacels per aprofitar l’espai, amb estructures metàl·liques. Al capdavall, però, sovint es troba una arquitectura eclèctica, que aprofita tant les novetats tècniques com qualsevol element arquitectònic conegut que l'arquitecte cregui adequat a la seva obra.
Charles Barry i A. Pugin, Parlament britànic o Palau de Westminster, 1840-1876; Joseph Paxton, Crystal Palace, 1851 (destruït el 1836) 564 m. de llarg; Lluís Domènech i Muntaner, Hospital de la santa Creu i sant Pau, 1902-1930
William Le Baron Jenney, Home Insurance Building, Chicago, 1885; Louis Henri Sullivan, Carson, Pirie Scott & Co. Building, Chicago, 1899-1901; D.H.Burnham & Company, Fisher Building, Chicago, 1895-96
En pintura fou Marià Fortuny (1838-74) el pintor català i espanyol més internacional del seu temps. De formació neoclàssica, va conrear el costumisme o pintura de personatges i ambients, amb gran realisme i virtuosisme. Les seves obres tenien un gran èxit i van contribuir a difondre una imatge tradicional d’Espanya. Al costat, La Vicaria, 1870, 60x93 cm (MNAC); a sota, La batalla de Tetuan, 1862-1864 (MNAC).
En arquitectura, el modernisme va tenir un èxit esclatant de la mà dels encàrrecs de la burgesia catalana i d’arquitectes com Gaudí, Lluís Domènech i Muntaner, i Josep Puig i Cadafalch. El modernisme es concretà no només en l’edifici sinó també en la seva decoració interior, de la qual hi ha una bona mostra al MNAC. Va néixer vers 1880 i es perllongà fins a la dècada de 1920. Imatge: tribuna de la Casa Amatller, de Puig i Cadafalch, Barcelona, 1898-1900.
Però fou sens dubte l'arquitecte Antoni Gaudí la figura més destacada del modernisme català i 7 de les seves obres han sigut declarades Patrimoni Mundial de la UNESCO: el Palau Güell, la Casa Milà (La Pedrera), el Parc Güell, la Casa Vicens, la Casa Batlló, la cripta de la Colònia Güell de Santa Coloma de Cervelló, i la façana del Naixement i la cripta del Temple Expiatori de la Sagrada Família.
La característica principal del segle XX serà la dràstica ruptura amb el passat de la mà de les avantguardes, però la història concreta de cada país pot arribar a ser molt diversa. A Espanya i a Catalunya, a banda d'un freqüent eclecticisme, sovint amb formes clàssiques, el modernisme va continuar essent molt potent a inicis del segle XX i el Noucentisme va voler a retornar a Catalunya a l'ordre i serenitat que s'havia atribuït al neoclassicisme. La Segona República va ser un període molt creatiu però el Franquisme, en canvi, que avorria la modernitat, va tenir per model l'art suposadament característic de l'espanyolitat del període imperial, que, en arquitectura, simbolitzava el monestir d'El Escorial del segle XVI. L'art modern vindria de la tasca dels exiliats, del mestratge d'artistes com Joan Miró (resident a Espanya i que practicà una mena d'exili interior) o Salvador Dalí (que retornà a Espanya el 1948 després de viure 8 anys als EUA), i de la lenta obertura del règim a partir de la dècada de 1950.
- Es manifesten sobretot a la pintura i escultura
- Es defuig la representació estricta de la realitat percebuda. Per això s'experimenta amb nous llenguatges i noves tècniques (en una mateixa obra d'art es poden trobar diverses de les següents característiques):
- S'avança cap a l'abstracció i sovint s'abandona la figuració
- Predomina el color sobre la forma
- Es desmaterialitza l'obra d'art
- Es deforma o fragmenta la realitat observada
- Tot plegat respon, en definitiva, a l'exploració de realitats existents més enllà de les estrictament percebudes (per exemple, l'inconscient en el surrealisme) o a l'exploració d'altres perspectives sobre la realitat (per exemple, les múltiples perspectives del cubisme)
- L'absoluta llibertat de l'artista i, per tant, una enorme heterogeneïtat en les propostes artístiques
- L'experimentació en tota mena de suports per a l'obra d'art, com la natura, el propi cos de l'artista, els objectes de consum, ...
- L'experimentació en tota mena de materials (sorra, vidre, branques, ... especialment materials pobres (arte povera)) i la seva combinació entre ells, i amb tota mena de tecnologies (per exemple, el video art); introducció del moviment (art cinètic)
- Contràriament a l'abstracció dominant, alguns artistes es giren vers la figuració (Neofiguració, Pop Art) i fins i tot vers el realisme extrem (Hiperrealisme o Fotorealisme)
- L'art com a procés i no com a producte: el procés de creació esdevé un espectacle i els sentit de l'art (happening, action painting, performance)
- Al capdavall, la dissolució del concepte d'art: d'un art que exigia el coneixement d'unes tècniques o d'uns valors, a un concepte d'art entès com allò que crea l'artista. Des d'aquest punt de vista, elements tradicionals com la qualitat tècnica o la bellesa han desaparegut del concepte d'art.
Descobrir
- Canvis en el públic: de les elits aristocràtiques a la burgesia i a un públic popular
- Canvis en la tecnologia, la ciència i el coneixement
- Les noves tecnologies han canviat la realitat: han fet un món amb més velocitat, més interconnectat, ...
- Les noves tecnologies han fet competència a l'art en la tasca de reflectir la realitat
- La tecnologia, la ciència i el coneixement han obert noves perspectives de la realitat: l'àtom, el color, el subconscient, ...
- Canvis en el gust artístic