08 d’octubre 2023

A.7. Competències i sabers a partir del curs 2023-24

Resum de competències, 4 i 5
  • Aplicar mètodes i tècniques pròpies de la geografia per localitzar i interpretar fenòmens territorials i les seves interrelacions, plantejar investigacions, fer propostes d’actuacions i comunicar els resultats emprant el vocabulari pertinent.
  • Investigar la globalització com a sistema de relacions econòmiques 
    • Definició i causes
    • Transformacions recents, desequilibris, desigualtats
    • Centres de poder i grans àrees sòcioeconòmiques i geopolítiques
    • Institucions globalitzadores i alternatives: cooperació i comerç just
  • Conèixer els efectes de la globalització sobre
    • Els sectors productius, especialment els d'Espanya i de Catalunya i entendre les amenaces i oportunitats que ofereix la globalització
    • El medi natural
    • La societat, la demografia i la cultura. Drets humans i dignitat humana
  • Investigar i exposar-ne els resultats

Sabers aproximació a la Geografia

- Obtenció, selecció i ús d’informacions de contingut geogràfic procedents de fonts diverses
(cartogràfiques, estadístiques, textos, imatges, treball de camp i altres recursos digitals) per
tal de localitzar i interpretar els fenòmens territorials i les seves interrelacions. Avaluació de
la fiabilitat de les fonts.
- Utilització segura de dispositius tecnològics i aplicacions informàtiques, valorant les seves
aportacions a l’estudi de la geografia.
- Realització de treballs d’indagació geogràfica individuals o en grup que comportin la
interpretació de dades i la verificació de les hipòtesis formulades. Comunicació dels
resultats d’una recerca mitjançant presentacions, emprant les tecnologies de la informació
geogràfica (TIG) i la terminologia específica en la descripció, l’explicació i la valoració dels
fenòmens estudiats.
- Identificació de les causes i les conseqüències dels fenòmens estudiats, així com la seva
distribució espacial i la simultaneïtat de factors implicats en determinats processos.
- Incorporació de la perspectiva de gènere en els estudis geogràfics.

Sabers de Catalunya i Espanya a Europa i al món

- Identificació de les transformacions i dels desequilibris d’un món globalitzat, desigual i en canvi constant, localitzant i caracteritzant els centres de poder i les grans àrees socioeconòmiques i geopolítiques mundials. Distinció de les seves causes i conseqüències. Amenaces i oportunitats per a Catalunya i Espanya. Valoració del comerç just. 
- Valoració de les intervencions de les institucions internacionals en la presa de decisions polítiques, econòmiques i socials, així com de la cooperació internacional.

____________________________________________________________________________

Competència 4: Aplicar mètodes i tècniques pròpies de la geografia per localitzar i interpretar
fenòmens territorials i les seves interrelacions, plantejar investigacions, fer propostes d’actuacions i comunicar els resultats emprant el vocabulari pertinent.

Criteris d’avaluació
4.1 Emprar l’escala apropiada per localitzar i analitzar fenòmens territorials, amb el propòsit
de dur a terme una recerca o per resoldre una tasca concreta, justificant les dades i els
mètodes escollits.
4.2 Crear productes propis individuals o en grup, comunicant diagnòstics, formulant hipòtesis
o elaborant conclusions, aplicant eficientment les tecnologies de la informació geogràfica
(TIG) i fent ús d’un vocabulari específic i acurat.

L’aplicació eficient dels mètodes propis de la geografia i d’altres ciències n’implica l’ús
pràctic per observar, representar i explicar els fenòmens físics i humans que es
desenvolupen al territori. Per les característiques integradores i el potencial visual com a font
d’informació i recurs creatiu, les Tecnologies de la Informació Geogràfica (TIG) han
d’adoptar una posició preferent com a eina utilitzada competentment per l’alumnat.La localització i la distribució de fenòmens físics i humans de tota mena i a diferents escales,
així com la seva evolució en el temps, són els principis bàsics de la geografia sobre els
quals s’articula el pensament espacial. Les TIG n’han de desplegar el potencial per
aconseguir-ho, mitjançant l’ús de mapes interactius i recursos que facilitin arguments per
justificar l’extensió de cada fenomen; és a dir, delimitant regions, categories o tipologies, i
reflexionant sobre el problema dels límits i de les àrees de transició. Davant de fenòmens
naturals i humans complexos i en contínua transformació, la iniciativa per aportar solucions
creatives a problemes reals des del coneixement rigorós és part essencial del compromís
cívic.

Competència 5:  Interpretar la globalització com a context de l’evolució dels sistemes econòmics i els comportaments socials recents, investigant les seves relacions de causa i efecte, per promoure el respecte a la dignitat humana i al medi ambient com a base d’una ciutadania global. 

Criteris d’avaluació 

5.1 Respectar i posicionar-se a favor de la dignitat humana, investigant el sistema de relacions econòmiques globalitzades i els seus efectes territorials sobre els sectors productius, i plantejar solucions raonades. 
5.2 Crear productes propis que expressin la necessitat de preservar el medi natural, indagant sobre els impactes de les maneres de producció, distribució i consum a escala local i global, i proposar actuacions de millora. 

L’evolució recent de les activitats econòmiques a Catalunya, Espanya i a la Unió Europea, en tots els sectors, està emmarcada dins del fenomen de la globalització, el qual contextualitza i determina les complexes relacions existents entre països i els seus sistemes econòmics. Igualment, hi ha hagut transformacions socioculturals d’un gran impacte sobre la distribució espacial de la població i els comportaments demogràfics. 

La investigació dels factors causants d’aquestes transformacions i de les seves conseqüències sobre el territori i la societat obre un camp d’indagació ric d’aquestes ecodependències. Les relacions d’interdependència i d’interconnexió es poden demostrar de manera inductiva, especialment mitjançant l’estudi de casos o situacions properes i rellevants per a l’alumnat, com poden ser l’origen de béns o serveis produïts i consumits, aspectes relacionats amb l’assimilació d’idees, o comportament i estils de vida aliens a pràctiques tradicionals. En arribar a l’anàlisi dels efectes positius i negatius de la globalització, el respecte a la dignitat humana ha de prevaldre com a valor ètic d’una ciutadania global i compromesa també amb el medi ambient.

Sabers aproximació a la Geografia

- Obtenció, selecció i ús d’informacions de contingut geogràfic procedents de fonts diverses
(cartogràfiques, estadístiques, textos, imatges, treball de camp i altres recursos digitals) per
tal de localitzar i interpretar els fenòmens territorials i les seves interrelacions. Avaluació de
la fiabilitat de les fonts.
- Utilització segura de dispositius tecnològics i aplicacions informàtiques, valorant les seves
aportacions a l’estudi de la geografia.
- Realització de treballs d’indagació geogràfica individuals o en grup que comportin la
interpretació de dades i la verificació de les hipòtesis formulades. Comunicació dels
resultats d’una recerca mitjançant presentacions, emprant les tecnologies de la informació
geogràfica (TIG) i la terminologia específica en la descripció, l’explicació i la valoració dels
fenòmens estudiats.
- Identificació de les causes i les conseqüències dels fenòmens estudiats, així com la seva
distribució espacial i la simultaneïtat de factors implicats en determinats processos.
- Incorporació de la perspectiva de gènere en els estudis geogràfics.

Sabers de Catalunya i Espanya a Europa i al món

- Identificació de les transformacions i dels desequilibris d’un món globalitzat, desigual i en canvi constant, localitzant i caracteritzant els centres de poder i les grans àrees socioeconòmiques i geopolítiques mundials. Distinció de les seves causes i conseqüències. Amenaces i oportunitats per a Catalunya i Espanya. Valoració del comerç just. 
- Valoració de les intervencions de les institucions internacionals en la presa de decisions polítiques, econòmiques i socials, així com de la cooperació internacional.