11 d’octubre 2023

G.3. Competències i sabers. Activitats d'estructuració i d'aplicació del bloc 2: condicionants del medi i paisatges

Competències i sabers

Competència 4

Aplicar mètodes i tècniques pròpies de la geografia per localitzar i interpretar fenòmens territorials i les seves interrelacions, plantejar investigacions, fer propostes d’actuacions i comunicar els resultats emprant el vocabulari pertinent. 

  • Criteris d’avaluació 4.2. Crear productes propis individuals o en grup, comunicant diagnòstics, formulant hipòtesis o elaborant conclusions, aplicant eficientment les tecnologies de la informació geogràfica (TIG) i fent ús d’un vocabulari específic i acurat. 

Sabers d'aproximació a la geografia

  • Obtenció, selecció i ús d’informacions de contingut geogràfic procedents de fonts diverses
    (cartogràfiques, estadístiques, textos, imatges, treball de camp i altres recursos digitals) per
    tal de localitzar i interpretar els fenòmens territorials i les seves interrelacions. Avaluació de
    la fiabilitat de les fonts.
  • Utilització segura de dispositius tecnològics i aplicacions informàtiques, valorant les seves
    aportacions a l’estudi de la geografia. 
  • Realització de treballs d’indagació geogràfica individuals o en grup que comportin la
    interpretació de dades i la verificació de les hipòtesis formulades. Comunicació dels
    resultats d’una recerca mitjançant presentacions, emprant les tecnologies de la informació
    geogràfica (TIG) i la terminologia específica en la descripció, l’explicació i la valoració dels
    fenòmens estudiats. 
  • Identificació de les causes i les conseqüències dels fenòmens estudiats, així com la seva
    distribució espacial i la simultaneïtat de factors implicats en determinats processos. 

________________________________________________________

Competència 4

Aplicar mètodes i tècniques pròpies de la geografia per localitzar i interpretar
fenòmens territorials i les seves interrelacions, plantejar investigacions, fer
propostes d’actuacions i comunicar els resultats emprant el vocabulari
pertinent. 

Criteris d’avaluació 

4.1. Emprar l’escala apropiada per localitzar i analitzar fenòmens territorials, amb el propòsit
de dur a terme una recerca o per resoldre una tasca concreta, justificant les dades i els
mètodes escollits. 

4.2 Crear productes propis individuals o en grup, comunicant diagnòstics, formulant hipòtesis
o elaborant conclusions, aplicant eficientment les tecnologies de la informació geogràfica
(TIG) i fent ús d’un vocabulari específic i acurat. 

L’aplicació eficient dels mètodes propis de la geografia i d’altres ciències n’implica l’ús
pràctic per observar, representar i explicar els fenòmens físics i humans que es
desenvolupen al territori. Per les característiques integradores i el potencial visual com a font
d’informació i recurs creatiu, les Tecnologies de la Informació Geogràfica (TIG) han
d’adoptar una posició preferent com a eina utilitzada competentment per l’alumnat. 

La localització i la distribució de fenòmens físics i humans de tota mena i a diferents escales,
així com la seva evolució en el temps, són els principis bàsics de la geografia sobre els
quals s’articula el pensament espacial. Les TIG n’han de desplegar el potencial per
aconseguir-ho, mitjançant l’ús de mapes interactius i recursos que facilitin arguments per
justificar l’extensió de cada fenomen; és a dir, delimitant regions, categories o tipologies, i
reflexionant sobre el problema dels límits i de les àrees de transició. Davant de fenòmens
naturals i humans complexos i en contínua transformació, la iniciativa per aportar solucions
creatives a problemes reals des del coneixement rigorós és part essencial del compromís
cívic.