diumenge, 15 d’octubre del 2023

0.5.1. Preparar la recerca (Què vull saber?)

1. El tema o objectiu general

El tema és la matèria, assumpte o qüestió principal de què va una recerca i s'ha de poder expressar amb una frase. Es pot resumir en la pregunta "Què vull saber ?" i constitueix, per tant, la pregunta o objectiu fonamental de la recerca.

A l'hora de triar-lo cal tenir en compte diverses recomanacions:

  • Ha de ser adequat a la capacitat de l'investigador o investigadors (per exemple: no té cap sentit voler fer un treball aprofundit sobre un país del que desconeixes l'idioma).
  • Ha de ser adequat al temps disponible (no té sentit plantejar-se un tema massa ampli per a fer un treball de recerca de Batxillerat perquè no es disposarà de temps, però tampoc massa limitat perquè semblarà poc).
  • Ha de ser adequat a la informació disponible i als mitjans de recerca de què es disposi (un estudiant de Batxillerat no es pot plantejar fer una excavació arqueològica per ell sol perquè no té ni l'equip, ni la preparació, ni els recursos, ni els permisos per portar-la a terme; tampoc ens podem plantejar una investigació sobre una documentació que només és a un arxiu llunyà, o una investigació per a la qual no disposem d'un programari indispensable, ...)
  • Es pot redactar de diferents maneres:
    • Com a títol (manera preferida): Les tasques agràries a la comarca del Pla de l'Estany a la dècada de 1950
    • Amb un infinitiu: Descriure les tasques agràries ...
    • Com a pregunta: Quines eren les tasques agràries ... ?

Activitat: Reflexiona sobre el tema de recerca a la teva carpeta d'aprenentatge responent a les següents qüestions:

  • Anota dos possibles temes de recerca que t'agradaria de fer
  • Explica per quins motius et poden interessar aquests dos temes
  • Anota qüestions concretes d'aquests dos temes que voldries desenvolupar
  • Explica què saps d'aquests dos temes


2. Els objectius específics

El tema d'una recerca s'ha de concretar en uns objectius. Per a fer-ho cal tenir en compte una sèrie de punts.

(els punts següents, excepte els exemples d'història agrària, són trets de forma literal o adaptada del treball de Mercè Jariot / Montserrat Rodríguez, Els objectius de la investigació, UAB, 2022, i constitueixen una selecció dels que aporten aquestes autores)

  • El tema de recerca es concreta en els objectius específics.
  • Els objectius, per tant, són enunciats que expressen les fites que s’han
    d’assolir
    per desenvolupar l’estudi i respondre la pregunta de recerca, tema o objectiu general de la recerca.
  • Els objectius han de ser:
    • de redacció clara i senzilla, amb frases curtes que comencin per un infinitiu (vegeu la llista de propostes més avall).
    • realistes (viables): s'han de poder realitzar en el temps i mitjans disponibles.
    • avaluables, o sigui, s'ha de poder verificar si s'assoleixen o no
  • Per exemple, per a l'objectiu general "Les tasques agràries a la comarca del Pla de l'Estany a la dècada de 1950" es poden establir diferents objectius específics:
    • "Descriure les tasques agràries dels principals conreus de la comarca"
    • "Descriure les tasques agràries dels conreus de cereals de la comarca"
    • "Determinar les eines que eren necessàries per a realitzar les tasques agràries de la comarca"
    • "Comparar les tasques agràries que es portaven a terme a la comarca amb les tasques de comarques veïnes"
    • "Establir les causes del baix nivell de mecanització de les tasques agràries a la comarca del Pla de l'Estany a la dècada de 1950"
    • "Establir les conseqüències del baix nivell de mecanització de les tasques agràries a la comarca del Pla de l'Estany a la dècada de 1950"
  • Compte!: Què NO és un objectiu específic?
    • Cal no confondre els objectius específics amb les activitats a desenvolupar. Per exemple, "localitzar fotografies de tasques agràries dels anys 50 del segle XX" no és un objectiu, sinó una activitat de recerca que ha de servir per verificar un objectiu com és "descriure les tasques agràries dels anys 50". Les activitats de recerca es concreten en un altre moment.
    • Tampoc cal incloure en els objectius el que són purament aspectes metodològics que ja es donen per descomptat, com ara "elaborar el marc teòric" o "dissenyar els instruments de recollida de dades".
  • Per a formular els objectius específics cal un cert coneixement del tema que volem investigar, cosa que vol dir que cal haver iniciat ja el procés de lectura dels recursos bibliogràfics.
  • Taula orientativa d'infinitius
    • Una mateixa investigació pot incloure aspectes descriptius,
      correlacionals i causals
    • El quadre és purament orientatiu: no hi ha acord sobre quins
      adjectius corresponen estrictament a cada tipus d’estudi



3. Les hipòtesis inicials

Les hipòtesis inicials són respostes provisionals a les preguntes o fites que ens proposem d'assolir i que hem definit quan hem enunciat el tema i els objectius de treball.

Les hipòtesis de treball han de reunir una sèrie de característiques:
  • Han de ser clares: no han de tenir elements ambigus o poc clars
  • Han de ser objectives: no poden incloure judicis de valor
  • Han de ser verificables: s'han de poder verificar o comprovar amb els recursos i tècniques disponibles
  • Han de ser pertinents: s'han de referir a aspectes de la realitat no investigats o que volen ser revisats.
  • S'han de formular per als diversos objectius específics que hàgim formulat amb anterioritat. 

Les hipòtesis de treball es poden formular de maneres diverses:

  • Com a enunciats o proposicions afirmatives
    • Objectiu específic: "Descriure les tasques agràries dels conreus de cereals de la comarca"
    • Hipòtesi de treball: Les tasques habituals en el conreu de cereals tradicional són: el guaret, la preparació del terreny, adobar, sembrar, segar, batre.
  • Com a enunciats o proposicions condicionals
    • Objectiu específic: "Descriure les tasques agràries dels conreus de cereals de la comarca"
    • Hipòtesi de treball: Si els conreus del Pla de l'Estany són com els de les comarques que ja coneixem, aleshores les tasques habituals en el conreu de cereals tradicional seran: el guaret, la preparació del terreny, adobar, sembrar, segar, batre.
Per a formular les hipòtesis de treball cal un cert coneixement del tema que volem investigar, cosa que vol dir que cal haver iniciat ja el procés de lectura dels recursos bibliogràfics.

Activitat d'objectius específics i hipòtesis inicials: una vegada feta una primera recerca de recursos bibliogràfics i d'haver-los llegit, redacta a la teva carpeta d'aprenentatge:
  • Redacta els teus objectius específics
  • Redacta les hipòtesis inicials que correspondrien als teus objectius