diumenge, 15 d’octubre del 2023

0.2. Normativa i informació sobre les PAU

Curs 2023-24

  1. Nou currículum del Batxillerat
  2. Nou currículum d'Història (p.223-237)
  3. PAU: s'actualitzarà quan es concreti com seran les noves PAU

Curs 2022-23

  1. Currículum d'Història
  2. Pàgina de les PAU i les PAP
    1. Models d'exàmens d'anys anteriors (2020-23)
    2. Models d'exàmens d'altres anys (totes les matèries)


Estructura de l'examen 22-23

La prova consisteix en respondre DOS dels quatre exercicis que es proposen. Cada exercici val 5 punts.

  1. Cadascun dels exercicis correspon a un tema específic del temari
  2. Dos dels exercicis estan referits a la història d’Espanya i dos a la història de Catalunya
  3. El temari és:
    1. Tema 1. La Restauració: evolució política, social, econòmica i demogràfica (1875-1931).
    2. Tema 2. El catalanisme polític: precedents, aparició i evolució (1833-1931).
    3. Tema 3. La Segona República (1931-1936).
    4. Tema 4. La Guerra Civil (1936-1939).
    5. Tema 5. El franquisme (1939-1975).
    6. Tema 6. La transició i la democràcia (1975-1986).
  4. Cada exercici compta amb qüestions referides a un text o a una font no textual (mapa, organigrama, gràfic, sèrie estadística, fotografia, etc). Cada exercici té un valor de 5 punts i inclou dues preguntes. La primera pregunta està subdividida en tres qüestions i la segona pregunta està subdividida en dues preguntes, de les quals només n'has de contestar una. Les dues qüestions de cada exercici responen a l'esquema següent:

Sobre la primera pregunta, que té tres apartats:

a. La descripció de la font:
  • Has de descriure de quin tipus de font es tracta (text, gràfica, mapa, etc).
  • Si es tracta d’un text, i només en aquest cas, has de distingir-ne l'origen entre les fonts primàries o històriques (les contemporànies dels fets) i les secundàries (documents elaborats posteriorment als fets).
  • Els textos poden ser polítics (constitucions, discursos, lleis, decrets, etc), econòmics, socials, culturals, historiogràfics, etc.
  • Després de classificar el text has d’explicar breument de què tracta, quina és la idea fonamental.
  • Si es tracta d' un mapa, gràfic, sèrie estadística, etc., has d'indicar a què es refereix, descriure-la i explicar la idea fonamental de manera breu.
b. La contextualització de la font.
c. L’anàlisi dels aspectes rellevants de la font.

Sobre la segona pregunta
  1. En la segona pregunta has de sintetitzar alguns aspectes del tema en el qual s'inscriu el contingut de la font proposada a través d’una qüestió que escollireu (a) o (b). En total la pregunta tindrà un valor de 2,5 punts.
  2. Entre els quatre exercicis es procura, en la mesura del possible, que hi hagi un equilibri entre aspectes polítics, socials i econòmics.

Criteris general d'avaluació

1. Has de respondre les qüestions referides a cada font amb correcció, concreció i claredat. Has de definir i explicar els conceptes i aspectes fonamentals. Tindràs un quadernet de respostes amb espais limitats per tal de respondre cada una de les subpreguntes.
2. En tots els exercicis es valora la comprensió de conceptes històrics i la capacitat d'anàlisi de fonts i de comunicació o síntesi de coneixements històrics.
3. En els exercicis amb suport no textual (mapa, gràfic, quadre estadístic, organigrama, esquema, il·lustració, fotografia, etc) es valora especialment, entre d'altres aspectes, la teva capacitat per identificar i definir conceptes, així com d'establir relacions.
4. En qualsevol cas es tenen en compte els següents aspectes generals: la claredat conceptual; l'ordre lògic i el rigor en l'exposició; la capacitat d'argumentació, comprensió i comunicació dels coneixements; la riquesa del llenguatge (utilització del vocabulari específic de la història); la correcció gramatical; la presentació, la cal·ligrafia llegible i altres aspectes procedimentals pertinents en aquest tipus de prova.